Grupa Ambra spodziewa się poprawy dynamiki rynku wina
Grupa Ambra spodziewa się poprawy dynamiki rynku wina w Polsce w kolejnych kwartałach, czemu dopomogą poprawiające się warunki gospodarcze w naszym kraju, a także wzrost akcyzy na alkohole mocne od początku 2014 roku - ocenia Robert Ogór, prezes producenta i dystrybutora win, Grupy Ambra.

Fot. Adobe Stock. Data dodania zdjęcia 4 listopada 2022
Reklama
Ambra podaje, opierając się na danych firmy Nielsen, że rynek wina w Polsce wzrósł wartościowo w roku 2013 o około 3 proc. do ok. 2,06 miliarda złotych po tym jak w 2012 roku wzrost wyniósł prawie 8,0 proc., a rynek osiągnął wartość 2,0 miliardów złotych. W latach 2009-2011 rynek wina rósł w tempie 4,1-9,0 proc.
Ambra podaje też, że Nielsen prognozuje, iż rynek wina wzrośnie w 2014 roku o 5,0 proc. do 2,16 miliarda złotych.
- To była najsłabszy rok na rynku wina od wielu lat, bo trzy procent wzrostu to dla tak młodej i rosnącej kategorii alkoholu w Polsce jak wino, to wynik słaby. Nie jest łatwo prognozować, czego można się spodziewać w 2014 roku, ale nasza prognoza zakłada poprawę dynamiki wzrostu i opiera się na dwóch czynnikach - mówi Robert Ogór.
- Po pierwsze czynnik makroekonomiczny, który będzie działał pozytywnie w porównaniu do 2013 roku i postawy konsumenckie będą działać prowzrostowo, wzmacniając sprzedaż na rynku wina - dodaje.
- Drugi czynnik, który powinien zacząć działać najpóźniej od drugiej połowy roku to są skutki znaczącej podwyżki podatku akcyzowego na napoje spirytusowe. To na pewno spowoduje przesunięcie konsumpcji, którego struktura i skala jest trudna do oszacowania i w którym kierunku te migracje konsumpcji popłyną. Jednak sądzimy, że wino i lżejsze napoje alkoholowe na tej podwyżce skorzystają, stąd perspektywy wzrostu na 2014 rok są lepsze - mówi również Ogór.
I dodaje, że po podwyżce akcyzy zapewne wzrośnie cena alkoholi mocnych.
Podatek akcyzowy na napoje spirytusowe wzrósł od 1 stycznia 2014 roku o 15 proc.
Grupa Ambra jest czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Jest obecna na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. Około 80 proc. przychodów realizowanych jest w Polsce.
Do marek Grupy Ambra należą takie marki jak Dorato, Cin&Cin, El Sol, Fresco, Pliska czy Piccolo.
Ambra podaje też, że Nielsen prognozuje, iż rynek wina wzrośnie w 2014 roku o 5,0 proc. do 2,16 miliarda złotych.
- To była najsłabszy rok na rynku wina od wielu lat, bo trzy procent wzrostu to dla tak młodej i rosnącej kategorii alkoholu w Polsce jak wino, to wynik słaby. Nie jest łatwo prognozować, czego można się spodziewać w 2014 roku, ale nasza prognoza zakłada poprawę dynamiki wzrostu i opiera się na dwóch czynnikach - mówi Robert Ogór.
- Po pierwsze czynnik makroekonomiczny, który będzie działał pozytywnie w porównaniu do 2013 roku i postawy konsumenckie będą działać prowzrostowo, wzmacniając sprzedaż na rynku wina - dodaje.
- Drugi czynnik, który powinien zacząć działać najpóźniej od drugiej połowy roku to są skutki znaczącej podwyżki podatku akcyzowego na napoje spirytusowe. To na pewno spowoduje przesunięcie konsumpcji, którego struktura i skala jest trudna do oszacowania i w którym kierunku te migracje konsumpcji popłyną. Jednak sądzimy, że wino i lżejsze napoje alkoholowe na tej podwyżce skorzystają, stąd perspektywy wzrostu na 2014 rok są lepsze - mówi również Ogór.
I dodaje, że po podwyżce akcyzy zapewne wzrośnie cena alkoholi mocnych.
Podatek akcyzowy na napoje spirytusowe wzrósł od 1 stycznia 2014 roku o 15 proc.
Grupa Ambra jest czołowym producentem, importerem i dystrybutorem win w Europie Środkowej i Wschodniej. Jest obecna na rynkach Polski, Czech, Słowacji i Rumunii. Około 80 proc. przychodów realizowanych jest w Polsce.
Do marek Grupy Ambra należą takie marki jak Dorato, Cin&Cin, El Sol, Fresco, Pliska czy Piccolo.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa
regulamin.
Reklama