Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Koniunktura w handlu oceniana negatywnie

Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym oceniany jest pesymistycznie, gorzej niż w listopadzie, choć lepiej niż w analogicznym miesiącu poprzedniego roku. Diagnozy i prognozy sprzedaży oraz sytuacji finansowej są negatywne, gorsze od formułowanych przed miesiącem. Dyrektorzy przedsiębiorstw zapowiadają, iż ceny towarów w najbliższych trzech miesiącach mogą rosnąć nieco wolniej niż oczekiwano w listopadzie - podał GUS.
Reklama

W poszczególnych klasach wielkości i branżach handlowych oceny koniunktury są zróżnicowane. W podziale na klasy wielkości najbardziej negatywnie koniunkturę oceniają jednostki o liczbie pracujących do 49 osób, natomiast pozytywnie – jedynie podmioty duże (o liczbie pracujących 250 i więcej osób). Przedstawiciele wszystkich prezentowanych branż zgłaszają pesymistyczne oceny koniunktury: żywność (minus 11 – spadek o 5 p. proc.), pojazdy samochodowe (minus 8 – spadek o 4 p. proc.), artykuły gospodarstwa domowego ogółem (minus 5 – spadek o 4 p. proc.) oraz włókno, odzież, obuwie (minus 2 – spadek o 4 p. proc.).

Spośród badanych jednostek, w grudniu 4,5% proc. podmiotów nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (4,6 proc. przed rokiem). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorców zgłaszających występowanie barier związane są z konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje w grudniu br. 59 proc. przedsiębiorstw, 57 proc. w analogicznym miesiącu ub. r.) oraz kosztami zatrudnienia (56 proc. w grudniu br., 55 proc. przed rokiem). W ujęciu rocznym w największym stopniu spadło znaczenie bariery związanej z niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (z 45 proc. do 37%). 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum