PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Konsumpcja bez poczucia winy? Europejscy konsumenci w rozdarciu

Autor: MW, dlahandlu.pl 4 lutego 2020 15:08

Konsumpcja bez poczucia winy? Europejscy konsumenci w rozdarciu Chcemy chronić środowisko, a jednocześnie nie poświęcać dotychczasowego stylu życia Fot. Shutterstock

Dla konsumentów ochrona środowiska staje się coraz ważniejsza - szczególnie w Europie widać podatność na ekologiczny trend. Badania Gfk pokazują, że to starsze pokolenia są tymi, które aktywnie działają - dokonują zmian w osobistych wyborach, by wspierać „zielone” inicjatywy. Tymczasem młodzież, która wychowywała się w kulturze wygody i natychmiastowej satysfakcji, głośno owe akcje popiera, ale nie podejmuje już tak wielu działań.

Może to wynikać z faktu, że w przypadku pokolenia millenialsów wiele decyzji dotyczących zakupów i gospodarstwa domowego nadal należy do ich rodziców. Z drugiej strony w znacznym stopniu millenialsi wywierają znaczący wpływ na te decyzje. Ponadto chęć młodszych pokoleń do podejmowania decyzji o zielonych zakupach może znacznie wzrosnąć, biorąc pod uwagę, że prawie połowa z nich twierdzi, że media społecznościowe - kluczowy kanał dla bardzo emocjonalnych kampanii proekologicznych - mają istotny wpływ na ich decyzje zakupowe.

Wewnętrzny konflikt

Ale nie jest to łatwy proces. Duża część konsumentów tkwi w wewnętrznym konflikcie. Coraz bardziej zdają sobie sprawę ze szkód, które wyrządzają planecie i środowisku i domagają się, by „coś się w tej sprawie wydarzyło”, ale wielu z nich niechętnie zmienia swoje nawyki, zwłaszcza gdy wymaga to poświęcenia osobistej wygody. To wszystko sprawia, że są w poważnym konflikcie. Czują się winni, że robią rzeczy, o których wiedzą, że niszczą planetę, a z drugiej strony chcą mieć na wyciągnięcie ręki opcje, które nie pociągają za sobą znacznych nakładów kosztów, czasu i wysiłku. Wiemy, że korzystanie z samochodu podczas krótkich podróży jest nieekologicznie, ale czekanie na autobus lub jazda na rowerze jest z kolei dla wielu niewygodna. Chcemy używać ekologicznego szamponu, ale pod warunkiem, ze pieni się tak samo jak jego masowy odpowiednik.

Gfk sprawdziło nastawienie konsumentów z kliku europejskich krajów. Badanie pokazało różnicę między nastawieniem konsumentów w Rosji (wysoki odsetek świadomych ekologicznie konsumentów, którzy oczekują, że firmy będą odpowiedzialne za środowisko, ale mały odsetek, zamierzających podjąć działania na poziomie indywidualnym), a Niemcami, Polską i Wielką Brytanią (duża liczba świadomych ekologicznie konsumentów oraz znaczący odsetek oczekujących, że firmy będą odpowiedzialne za środowisko i podejmujących osobiste działania w celu wspierania środowiska). Te różne sposoby myślenia wymagają indywidualnego podejścia do tego, w jaki sposób marki kształtują i prezentują swoje działania środowiskowe konsumentom, aby wywołać ich pozytywną reakcję.

Być eko w praktyce

Jeśli chodzi o faktyczne zakupy na poziomie krajowym, widać m.in. stały trend do wybierania urządzeń o najwyższych wskaźnikach efektywności energetycznej. Chociaż wzrost liczby najwyżej ocenianych urządzeń spowalnia na niektórych rynkach, ponieważ zbliżają się one do nasycenia, nadal stanowią one lwia część kupionych urządzeń. Wyjątkiem jest Rosja, w której w 2018 r. dominowały urządzenia klasy A.


  • Radek 2020-02-15 12:58:09

    Ludzie nie bądźcie eko! To ma na celu zniszczenie kapitalizmu!!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    5,98

  • Śr

    4,15

  • Min

    2,09

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7712
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.