Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Kryzys dotarł do handlu - oszczędzamy na podstawowych produktach

Polacy chwycili się za portfele i oszczędzają na podstawowych produktach. Spadają obroty sieci handlowych. Niższe wydatki obywateli to zła informacja dla gospodarki - podaje Rzeczpospolita.
Reklama

Kryzys zawitał do świadomości Polaków, którzy zaczęli ciąć domowe budżety. Jeszcze rok temu wartość wydatków na żywność, napoje czy artykuły chemiczne rosła o 16,5 proc. Ten rok zapowiada się na tym tle tragicznie.
Jak podaje Rzeczpospolita, z badań firmy Mediacom wynika, że prawie połowa konsumentów deklaruje ograniczenie wydatków na codzienne zakupy. Młodsi oszczędzają na środkach czystości i żywności, a starsi na używkach oraz ubraniach - wynika z badania.

- Na początku roku sytuacja wyglądała lepiej, ale już w marcu widać było osłabienie wzrostu sprzedaży, a w niektórych segmentach nawet niewielkie spadki. Nie jestem przekonany, czy w tym roku realny jest wzrost rynku choćby tylko o 2 proc. - mówi "Rz" Artur Kawa, prezes Emperia Holding, która prowadzi m.in. sieć Stokrotka i Groszek.

Według Rzeczpospolitej jego obawy widać po wynikach firm. Kolejny kwartał z rzędu niższe przychody miała trzecia sieć detaliczna w Polsce - Carrefour. Po 2,3-proc. spadku obrotów w ostatnim kwartale 2008 r. w pierwszych miesiącach 2009 r. zanotował ich spadek o 1,6 proc.

Nic dziwnego, że analitycy z miesiąca na miesiąc korygują swoje prognozy. Firma PMR obniżyła już szacunki dotyczące sprzedaży żywności w Polsce. Zamiast 5,8 proc. wydatki Polaków na ten cel mają wzrosnąć zaledwie o 3,3 proc., sięgając 224,7 mld zł.

- Detal odczuwa mocne spowolnienie - mówi Krzysztof Pietkun, wiceprzewodniczący rady nadzorczej Bomi.

Gdy co dziesiąty Polak (badanie firmy 4P Research Mix) przyznaje, że będzie ograniczać wydatki na żywność, musi się to odbić na gospodarce. Ekonomiści są niestety zgodni, że sukcesem będzie jakikolwiek wzrost sprzedaży detalicznej w marcu, licząc rok do roku, choć większość spodziewa się spadków, sięgających nawet ponad 4 proc. - Spodziewam się, że sprzedaż nie wzrośnie w ogóle, spadki też są jednak możliwe. Ma to także związek ze świętami, które w tym roku przypadły na kwiecień - mówi prof. Witold Orłowski, ekonomista z PricewaterhouseCoopers. Rośnie także bezrobocie i choć Polacy oceniają perspektywy swoich gospodarstw domowych lepiej niż całej gospodarki, to nastroje nie sprzyjają zakupom - czytamy w Rzeczpospolitej.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.