Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Legalizacja reklamy cydru zwiększy popyt na polskie jabłka

Senatorowie PO w odpowiedzi na rosyjskie sankcje zakazujące eksportu m.in. polskich owoców przygotowali zmiany w prawie dopuszczające reklamę cydru, na takich samych warunkach, jak obecnie piwa. Ich zdaniem, ma to zwiększyć popyt i konsumpcję polskich jabłek na rynku krajowym.
Reklama
Jak wynika z projektu noweli ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi autorstwa senatorów Platformy, do którego dotarła PAP, z dotychczasowego zakazu reklamy i promocji napojów alkoholowych, oprócz piwa, miałby zostać wyłączony także cydr.
Reklama i promocja cydru podlegałaby wszystkim ograniczeniom przewidzianym obecnie w ustawie dla reklam piwa. Oznacza to, że nie będzie można jej prowadzić w godzinach 6-22 m.in. w telewizji i w radiu, w kinie i teatrze, w prasie młodzieżowej i dziecięcej, na okładkach gazet oraz słupach ogłoszeniowych. Reklamy nie będą mogły zawierać m.in. wizerunku osób małoletnich, pozytywnych skojarzeń z konsumpcją alkoholu ani zachęty do nadmiernego jego spożycia.
Grupa senatorów PO w uzasadnieniu do projektu noweli podkreśliła, że rozpropagowanie spożycia cydru - produkowanego z jabłek napoju alkoholowego - przyczyni się do większego popytu na te owoce.
Jak zaznaczyli, Polska jest czwartym producentem jabłek na świecie, a znaczna ich część przeznaczona jest na eksport, z czego połowa trafia do Rosji. "Aby uniezależnić się od eksportu tych owoców należy dążyć do zwiększenia popytu wewnętrznego na jabłka. Jest to możliwe m.in. przez propagowanie konsumpcji jabłek nieprzetworzonych oraz towarów, do których produkcji jabłka są wykorzystywane" - czytamy w uzasadnieniu.
Senatorowie ponadto argumentują, że projektowane przepisy nie powinny przyczynić się do wzrostu spożycia alkoholu, a wręcz przeciwnie - mogą spowodować zmniejszenie konsumpcji mocniejszych alkoholi, takich jak wina czy wódki.
Parlamentarzyści Platformy nie są osamotnieni w walce o zniesienie zakazu reklamy dla cydru. Podobnego zdania jest wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, według którego większe spożycie tego niskoprocentowego napoju z jabłek miałoby pomóc sadownikom w związku z rosyjskim embargiem na te owoce.
Natomiast przeciwnikiem reklamowania cydru jest ministerstwo zdrowia, według którego reklama alkoholu jest wyjątkowo szkodliwa z punktu widzenia interesu zdrowia publicznego, a podatni na nią byliby głównie młodzi ludzie. "Jakiekolwiek postulaty zmierzające do liberalizacji przepisów dotyczących reklamy napojów alkoholowych należy uznać za niezgodne z polityką prozdrowotną" - powiedział PAP rzecznik ministerstwa Krzysztof Bąk.
Przypomniał, że zgodnie z szacunkami w naszym kraju uzależnionych od alkoholu jest 600-700 tys. osób, a nadużywa go ok. 3 mln. Przywołał raport dla KE, z którego wynika, iż reklama napojów alkoholowych ma znaczący wpływ na wielkość ich spożycia.
Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.