Najczęściej kupowane wina znajdują się w przedziale 15-25 zł

Polacy sięgają przede wszystkim po wina stołowe (61,7 proc.). Zdecydowanie rzadziej po wina deserowe i wermuty (19,8 proc.) oraz wina musujące i szampany (18,4 proc.) . W obrębie win stołowych rok do roku widać systematycznie przesuwające się preferencje z win słodkich na półwytrawne i wytrawne (obecnie w sumie 62 proc. całości udziału w rynku) . Jeżeli chodzi o kolor to gustujemy w odmianach czerwonych (65 proc.) , jednak najszybciej rośnie popularność win różowych. Dokonując wyboru polski konsument coraz częściej kieruje się jakością i smakiem, nadal jednak ważnym kryterium pozostaje cena. - Najczęściej kupowane wina znajdują się w przedziałach 15-20 zł oraz 20-25 zł za butelkę. Na wina powyżej 30 zł decyduje się zaledwie 3,2 proc. ogółu kupujących. - relacjonuje Konrad Działak, Dyrektor Marketingu firmy Jantoń S.A Sp.K.
Najpopularniejszymi winami w ostatnich latach były wina bułgarskie.
- Rok 2013 r. w ilościowej sprzedaży należał przede wszystkim do win francuskich oraz amerykańskich i hiszpańskich. Wśród 10 marek najchętniej polecanych przez Polaków niezmiennie znajdują się produkty naszych członków, m.in. Cin&Cin (Ambra S.A.), Kadarka Prestige (Jantoń S.A Sp.K.) czy Nalewka Babuni (Vinpol Sp. z o.o.) - mówi Elżbieta Pawłowska, Dyrektor Biura Polskiej Rady Winiarstwa.
Przeważająca część sprzedaży ilościowej wszystkich win (ponad 90 proc.) przypada na sklepy detaliczne, wśród których najważniejszym kanałem są dyskonty. Zdecydowanie marginalny udział w tym względzie mają specjalistyczne sklepy z winami - ok 1proc.- mówi Michał Rozalicz, Dyrektor Marketingu firmy Ambra S.A. Ogromna popularność dyskontów i rywalizacja o klienta spowodowały, że poszczególne sieci zaczęły intensywnie rozszerzać swój asortyment win. W ramach tych działań, w portfolio niektórych sklepów znalazły się produkty z wyższej półki, niemal z każdego zakątka świata. Dzięki temu konsumenci otrzymali możliwość zetknięcia się z trunkami wcześniej im nieznanymi, co znacząco przyczynia się do rozbudzenia winiarskiej świadomości Polaków. Paradoksalnie skutkiem tego może być wzmożona potrzeba odkrywania nowych smaków, która skieruje kroki konsumentów do coraz liczniej powstających winiarni. Tam znajdziemy nie tylko różnorodne, unikatowe wina, ale również cenne porady ekspertów.