Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Poprawa jakości wołowiny może zwiększyć jej konsumpcję

Zwiększenie konsumpcji wołowiny w Polsce zależy przede wszystkim od poprawy jakości tego mięsa - mówili uczestnicy II Forum Sektora Wołowiny. W Polsce jej spożycie jest niższe niż w innych krajach UE i w tym roku wyniesie ok. 1,7 kg na osobę.
Reklama

Jak przyznał w rozmowie z PAP prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego Jerzy Wierzbicki, jemy bardzo mało wołowiny, najniższe jej spożycie odnotowaliśmy w 2013 r., gdy na osobę przypadło 1,5 kg tego mięsa, w tym roku eksperci oceniają, że będzie to 1,7 kg , a więc jest odwrócenie tendencji i lekki trend wzrostowy.

Konsumenci znacząco zmniejszyli konsumpcję w latach 90., gdy pojawiła się w Polsce choroba "szalonych krów" (BSE). W kolejnych latach spożycie spadało m.in. dlatego, że zjadamy coraz więcej drobiu.

Zdaniem Wierzbickiego konsumpcję wołowiny można zwiększyć, ale mięso to powinno być dobrze oznakowane, tak, by konsument miał gwarancję, że sięgając po określony kawałek mięsa, będzie mógł z niego przyrządzić daną potrawę. Dlatego ważna jest standaryzacja i kontrola procesów produkcyjnych na każdym etapie - podkreślił.

Prezes PZPBM zauważył, że wołowina, która trafia do polskich sklepów pochodzi od różnych ras bydła. Dlatego powinno się oddzielać partie mięsa pochodzące od ras mięsnych od słabszej jakości pozyskiwanego od krów mlecznych. To pozwoliłoby na osiąganie wyższych cen. Dodał, że obecnie cena skupu wołowiny w Polsce jest niska. Mięso to jest o 20-25 proc. tańsze od średniej ceny wołowiny w UE.

Aby mieć taką gwarancję jakości wołowiny, trzeba zoptymalizować jej produkcję. Temu służy program ProOptiBeef realizowany zgodnie ze strategią "od widelca do zagrody". Program trwał od października 2009 r. i kończy się 30 listopada br. - poinformowała w czwartek podczas II Forum Sektora Wołowiny prof. Agnieszka Wierzbicka z SGGW, kierownik projektu ProOptiBeef. Podkreśliła, że wszystkie zakładane cele projektu zostały osiągnięte. Przede wszystkim udało się nawiązać ścisłą współpracę z przemysłem oraz hodowcami.

Program kosztował łącznie 43 mln zł i został sfinansowany z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum