PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Prognozowany wzrost sprzedaży detalicznej o 2,9 proc.

Autor: ISB 23 czerwca 2010 17:06

Prognozowany wzrost sprzedaży detalicznej o 2,9 proc.

Kwietniowy, zaskakujący spadek sprzedaży detalicznej okazał się spowodowany czynnikiem jednorazowym, czyli żałobą narodową, i w maju ten wskaźnik powrócił na dodatnie poziomy. Tak więc majowe 2,9% wzrostu potwierdza, że kondycja finansowa oraz optymizm Polaków są - mimo kolejnych negatywnych wydarzeń - na dobrym poziomie.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w maju o 2,9%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są jednak dość znaczne i wahają się od 1,7% do +5,2% przy średniej na poziomie 2,89%.

Maj - po słabym lutym i zaskakująco dobrym marcu i znów niespodziewanie złym kwietniu - był tym razem dobrym dla sprzedaży detalicznej miesiącem w 2010 r. Tak więc huśtawka nastrojów trwa nadal i jak po zimnym lutym przyszedł dobry marzec, tak po kwietniu - zdominowanym negatywnymi efektami wpływem tragedii smoleńskiej (wolne dni, żałoba narodowa) - maj znów wyglądał bardzo dobrze. Tym bardziej, że czynnikiem wspierającym był kalendarz, czyli aż 5 weekendów. Co prawda, 3 maja wypadł w teoretycznie dobrym handlowym dniu, czyli w niedzielę, ale i tak byłby on wolny, więc statystyczne straty nie będą duże.

Paradoksalnie natomiast może się okazać, że powódź mogła mieć bardzo pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży. Z jednej bowiem strony placówki handlowe na obszarach dotkniętych powodzią były zamknięte, ale z drugiej zdecydowanie wzrosły zakupy w najbliższych okolicach, ale także bardzo duże związane z pomocą dla powodzian. Dodatkowo, ten czynnik może mieć wpływ także na wynik czerwcowy, ponieważ gros wydatków związanych z remontami, odbudową czy odkupowaniem utraconego mienia rozpoczęła się dopiero po przejściu "wielkiej wody".

Do pozytywnych czynników można także zaliczyć fakt, że odbudowa zalanych terenów może zwiększyć poziom wynagrodzeń w sektorach związanych z budownictwem, czyli silnie uzależnionych od koniunktury przez akordowy system wynagrodzeń. Tak więc przyspieszona odbudowa i remonty oraz nadganianie opóźnień w inwestycjach strukturalnych może przynieść wyższe pensje, czyli konsumpcję.

Niestety tradycyjnie pojawiły się również czynniki negatywnie wpływające na sprzedaż detaliczną. W maju była to pogoda czyli stosunkowo chłodny miesiąc, który opóźnił rozpoczęcie sezonu grillowego, a więc ograniczył sprzedaż w kategorii mięso, ale przede wszystkim napoje oraz napoje alkoholowe. Jednak także w tych przypadkach można liczyć na poprawę już w czerwcu, gdy okres grillowania nabrał mocy.

W połączeniu z poprawiającą się akcją kredytową oraz wyraźnie lepszą sytuacją na rynku pracy pozwala to oczekiwać, że w całym 2010 r. sprzedaż detaliczna pozostanie na mocno dodatnim poziomie. Tym bardziej, że spadająca inflacja powoduje wzrost płac realnych, co powinno podtrzymywać rosnący optymizm Polaków. Także Rada Polityki Pieniężnej (RPP) nie spieszy się z podwyżkami stóp procentowych, więc koszt pieniądza utrzymuje się na dość niskim poziomie i nie powinien zdusić odbudowującej coraz silniej się akcji kredytowej, a więc i konsumpcji.  

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7760

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,49

  • Śr

    1,31

  • Min

    1,09

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.