Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Raport BGŻ BNP Paribas: Prognozy zakładają dalszy spadek popytu na ziemniaki, pieczywo i owoce

Na przestrzeni ostatnich lat nawyki żywieniowe polskich konsumentów uległy znaczącej zmianie. Statystyczny Polak kupuje zdecydowanie mniej ziemniaków, pieczywa a nawet mąki. Wraz z bogaceniem się społeczeństwa coraz częściej korzystamy z restauracji, barów oraz kawiarni. Ciągle jednak to cena nadal odgrywa kluczowe znaczenie przy wyborze produktów spożywczych – wynika z raportu „Zmiany preferencji Polaków w zakresie konsumpcji żywności” przygotowanego przez analityków Banku BGŻ BNP Paribas. Raport został opracowany m.in. na podstawie badania przeprowadzonego na zlecenie Banku przez firmę GfK.
Reklama

Z raportu Banku BGŻ BNP Paribas jednoznacznie wynika, że na przestrzeni ostatnich 15 lat nawyki żywieniowe Polaków uległy istotnym przeobrażeniom. Jedną z przyczyn zmian jest rosnące znaczenie restauracji oraz żywności przetworzonej. Wraz z bogaceniem się społeczeństwa Polacy wydają coraz więcej pieniędzy na restauracje oraz żywność przetworzoną. Tylko od 2000 roku liczba restauracji w naszym kraju wzrosła o 93,4 proc. Czynnikami wpływającymi na wzrost wydatków na żywienie poza domem są zmiany demograficzne i społeczne w tym wzrost liczby jednoosobowych gospodarstw domowych, większa aktywizacja zawodowa kobiet, spadek poziomu dzietności, a także urbanizacja. Oprócz bogacenia się społeczeństwa istotne ma także wydłużanie się czasu pracy oraz wzrost czasu dojazdu do niej.

W analizowanym okresie Polacy najbardziej zrezygnowali z jedzenia ziemniaków (spadek o 49,6 proc. w latach 1999-2014) oraz pieczywa (49,1 proc.). - Prawie 40-procentowy spadek zanotowały mąka i cukier. Zmniejszyło się również spożycie olejów i tłuszczów, warzyw oraz jaj - o ponad 20 proc. Spada spożycie niskoprzetworzonych produktów żywnościowych. Zmiany te wynikają z bogacenia się społeczeństwa i rosnącej popularności żywienia się poza domem – podkreśla Dariusz Winek, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas. W przypadku mąki miesięczne spożycie zmniejszyło się z 1,25 do 0,76 kg, a w przypadku cukru zanotowano spadek z 1,94 do 1,19 kg. Polscy konsumenci znacznie rzadziej sięgają po oleje oraz tłuszcze (spadek o 23,4 proc.), a także warzywa i grzyby oraz jaja (spadki o blisko 20 proc.).

W Polsce od wielu lat spożycie energii systematycznie spada. Polacy ograniczają nadmiar kalorii. W świetle raportu najwięcej kalorii konsumują gospodarstwa emerytów oraz rencistów, które są także w czołówce spożycia cukru oraz czekolady. Co ciekawe głównym źródłem białka stają się produkty zwierzęce. Od roku 1999 duży spadek zanotowano w przypadku białka roślinnego oraz węglowodanów. 
Z raportu wynika, że kupujemy znacznie więcej wody w butelkach, której spożycie wzrosło aż trzykrotnie, z 1 do ponad 4 litrów. Polacy jedzą więcej czekolady. W latach 1999-2014 jej spożycie zwiększyło się aż o 150 proc. Dynamicznie, bo aż o 56 proc., zwiększyło się także spożycie wędlin wysokogatunkowych. W ciągu 15 lat spożycie soków zwiększyło się o 19,4 a makaronów 15,6 proc.

Dla wielu niepokojącym jest systematyczny spadek spożycia pieczywa. W roku 2014 w polskich gospodarstwach domowych kupowano przeciętnie w ciągu miesiąca 3,94 kg pieczywa na osobę. Oznacza to, że po raz pierwszy poziom ten okazał się niższy od zakupów warzyw – najważniejszej pod tym względem kategorii żywnościowej. Jeszcze w 1999 roku przeciętne miesięczne spożycie pieczywa na osobę wynosiło 6,8 kg. Ostatecznie na przestrzeni 15 lat poziom ten spadł o 42 proc. Z danych GfK Capibus opracowanych na potrzeby raportu tylko 8 proc. ankietowanych przyznaje, że między 2012 a 2015 r. ograniczyło konsumpcję pieczywa. Odsetek ten rośnie wśród osób powyżej 66 roku życia (21 porc.). Jednocześnie to kobiety częściej przyznają, że ograniczyły spożycie pieczywa – deklaruje to odpowiednio 10 proc. kobiet oraz 6 proc. mężczyzn. Przy zakupie pieczywa konsumenci zwracają mniejszą uwagę, niż w przypadku innych produktów, na niską cenę i polskie pochodzenie, liczy się natomiast tradycyjna receptura. Na tle produktów zbożowych wyróżnia się makaron, który zanotował wzrost zakupów wypierając z diety ryż i ziemniaki.

Portalspozywczy.pl

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum