Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Resort rolnictwa przeanalizuje marże handlowe na żywność

Resort rolnictwa chce przyjrzeć się marżom handlowym produktów żywnościowych - powiedział PAP wiceminister rolnictwa Artur Ławniczak. Jego zdaniem pomysł Izb Rolniczych, aby umieszczać na opakowaniach produktów spożywczych ceny sugerowane przez producentów, jest interesujący, ale wymaga konsultacji z rolnikami, przetwórcami i handlem
Reklama

"Widzimy duże różnice między cenami, które płaci się producentom rolnym, przetwórcom, a cenami w sklepach. Niejednokrotnie ceny w handlu są zawyżone bez uzasadnienia" - mówi Ławniczak. Po to, by przeanalizować problem, w resorcie rolnictwa został powołany specjalny zespół - dodał.
"Szukamy także rozwiązania, które zapobiegałoby nieuczciwym praktykom stosowanym przez niektóre podmioty handlujące. Przygotowujemy bardzo szczegółową analizę poszczególnych rynków produktów żywnościowych" - zapowiedział wiceminister.
Zbadane zostaną koszty wytworzenia produktów przy uwzględnieniu różnych narzutów, np. z tytułu przechowywania. Wtedy będzie można wyliczyć "widełki" cenowe, w jakich produkty te powinny być sprzedawane. Według wiceministra, nie chodzi o narzucenie ceny, ale uświadomienie konsumentom, ile dane artykuły spożywcze powinny kosztować. Analiza powinna być już gotowa we wrześniu.
"Nad propozycją umieszczania cen sugerowanych na opakowaniach trzeba się poważnie zastanowić" - powiedział Ławniczak. Jego zdaniem potrzebna jest jednak zmiana prawa, najlepiej unijnego, choć może ona dotyczyć tylko krajowych regulacji. Obowiązkowe umieszczanie cen sugerowanych na opakowaniach produktów spożywczych zaproponowały Izby Rolnicze. Ma to pokazać, że na żywności najwięcej zarabia handel, a nie rolnicy - powiedział PAP szef tej organizacji Wiktor Szmulewicz. Jego zdaniem, handel często zyskuje tyle, ile wynosi koszt wyprodukowania żywności i jej przetworzenie.
Według Szmulewicza, drukowanie cen sugerowanych ma informować konsumenta o rzeczywistych kosztach produkcji. Cena sugerowana uwzględniałaby koszty produkcji oraz zysk przetwórcy, a także 20-30-procentową marżę handlową. Nie oznacza to, że koniecznie trzeba będzie sprzedawać żywność po takich cenach, bowiem cena detaliczna wynika z różnych kosztów ponoszonych przez handlowców. Szmulewicz uważa, że ceny mogłyby spaść, gdyby wyeliminować z handlu różnych pośredników.
Przeciwna pomysłowi Izb Rolniczych jest Polska Federacja Producentów Żywności. Twierdzi, że godzi on w konstytucyjnie zagwarantowaną swobodę działalności gospodarczej i może przyczynić się do pogorszenia warunków ekonomicznych funkcjonowania przedsiębiorstw. Zdaniem Federacji, obowiązek umieszczania na opakowaniach cen sugerowanych jest także niezgodny z przepisami Unii Europejskiej dotyczącymi wolnego handlu i konkurencyjności.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.