Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Tamat marży to tylko przykrywka dla prawdziwych bolączek branży

Czytając coraz to nowe sensacyjne doniesienia o kolejnych pomysłach na regulowanie marż handlowych w sieciach wielkopowierzchniowych (ciekawe dlaczego tylko tam, czyżby pozostałe 65 proc. handlu nie miało marż?), odnoszę wrażenie, że na siłę próbuje się znaleźć tzw. chłopca do bicia, nie zadając sobie nawet minimalnego trudu, aby przeanalizować mechanizmy funkcjonowania handlu żywnością - pisze specjalnie dla serwisu portalspozywczy.pl Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Reklama

Marże, co do których ustawowo handlowcy mają prawo, nie są moim zdaniem prawdziwym problemem, a jedynie wygodnym tematem zastępczym, który ma ukryć chaos i indolencję jaką charakteryzuje się tzw. polityka rolna w Polsce (o ile taka istnieje).

Bo jak inaczej można nazwać fakt, że od 15 lat nie zbudowano, nowoczesnego systemu dystrybucji surowców rolnych, którego udziałowcami byliby rolnicy. Dlaczego nie ma lokalnych nowoczesnych giełd, dlaczego rolnik zamiast skupić się na wyprodukowaniu jak najlepszego surowca, według wskazań giełdy, musi bawić się w handlowca, planistę, finansistę, marketingowca, etc. Tylko takie giełdy byłyby w stanie skutecznie prowadzić negocjacje z dużymi organizacjami handlowymi w kraju i zagranicą. Skończyłoby się wzajemne wyrzynanie cenowe i pokątna sprzedaż.

Zamiast płynąć pod prąd wolnego rynku i bawić się w ceny sugerowane, należy żądać od stosownych instytucji wsparcia dla rolnictwa w obszarze handlu czyli budowy centrów dystrybucyjnych (giełd) surowców rolnych. Ważne, żeby wcześniej w trybie pilnym wysłać kilka osób np. do Holandii, żeby zobaczyły i nauczyły się jak to ma funkcjonować, bo w przeciwnym razie zamiast giełd będziemy mieli zwykłe targowiska, wybudowane z olbrzymie pieniądze, nie mające nic wspólnego z nowoczesnym handlem.

Wracając do hipermarketów, ceny w nich są zdecydowanie niższe niż w pozostałej części handlu, co paradoksalnie jest w wielu przypadkach dużym problemem dla przetwórców. Ceny potrafią być tak niskie (szczególnie w okresie promocji), że niejeden przetwórca budzi się pewnego dnia w rzeczywistości, w której cena jego produktu na półce w hipermarkecie jest niższa od jego ceny sprzedaży do tegoż hipermarketu, a co więcej, to on jest głównym sponsorem tej sytuacji. Dodatkowo w przypadku, kiedy na jego produkcie znajdzie się postulowana cena sugerowana, to jeszcze wychodzi na pazernego kapitalistę, bo przecież faktyczna cena sprzedaży w sklepie jest niższa niż ta sugerowana. Przyczyny takiej sytuacji to właśnie jest prawdziwy problem, a ceny sugerowane tego nie rozwiążą.

Hipermarkety jako chłopiec do bicia, sprawdzają się doskonale i czasami wielu przypadkach solidnie sobie na to zasłużyły. Czym innym jest jednak eliminacja nieuciwych lub nieetycznych praktyk handlowych, a czym innym urzędowe wyznaczanie poziomu rentowności podmiotów gospodarczych. Rolnictwo i przetwórstwo są skazane na współpracę z handlem detalicznym, i tym tradycyjnym i tym nowoczesnym. Ważne jest, aby współpraca ta odbywała się z poszanowaniem prawa i równości podmiotów i nad tym trzeba usilnie pracować.

Zaś co do cen sugerowanych, to każdy kto chce je umieszczać na swoim produkcie może to robić bez żadnego problemu, więc o co jest ten szum?

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.