Znaczny spadek na rynku dań gotowych

W 2013 roku co trzecie polskie gospodarstwo domowe kupiło produkty z kategorii pakowanych dań gotowych, wydając na nie średnio 25 zł. W skali całego kraju daje to zakupy w łącznej ilości 13 500 tys. kg, czyli o 16 proc. mniej niż w roku 2012. Przekłada się to na wydatki na poziomie 105 300 tys. zł, co oznacza 14-proc. spadek w porównaniu do roku poprzedniego.
W minionym roku pojedyncze gospodarstwo domowe dokonało zakupu pakowanych dań gotowych średnio 3,5 razy i kupiło przeciętnie 3,2 kg produktów z tej kategorii. Wartość zakupu podczas pojedynczej wizyty w sklepie wynosiła przeciętnie 7 zł.
Biorąc pod uwagę miejsce zakupu pakowanych dań gotowych, zaobserwowano duże i rosnące znaczenie dyskontów. W 2013 roku zakupiono w nich prawie 40 proc. całkowitego rocznego wolumenu tej kategorii. 16 proc. gospodarstw domowych kupowało dania gotowe w dyskontach, podczas gdy w hipermarketach i supermarketach - po 10 proc.
Udział produktów markowych w rynku pakowanych dań gotowych szacuje się na poziomie 60 proc. Wśród marek własnych największe znaczenie mają produkty sieci Biedronka i Lidl. W 2013 roku produkty markowe w kategorii dań gotowych zakupiło 23 proc. polskich gospodarstw domowych (spadek z 27 proc. w 2012 r.). Marki własne sieci kupowało 17 proc. gospodarstw (w porównaniu do 19 proc. w 2012 r.).
Spadkowy trend w zakupach kategorii pakowanych dań gotowych zauważalny jest we wszystkich segmentach rynku, w tym wśród produktów o największym znaczeniu w kategorii, czyli różnego rodzaju fasoli oraz gołąbków, stanowiących prawie połowę w wolumenie zakupów całej kategorii.
Dane pochodzą z panelu gospodarstw domowych GfK Polonia, którego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.