13% konsumentów uważa, że w przyszłości prawdziwe jedzenie będzie dostępne tylko dla najbogatszych
Infuture w raporcie „Future of Food” zauważa jak znaczący jest wpływ technologii na rozwój i przyszłość poszczególnych elementów związanych z produkcją, dystrybucją oraz sprzedażą żywności. Autorzy podkreślają wzrost roli innowacyjności zarówno w sektorze handlowym, jak i na etapie samej produkcji żywności. W raporcie został uwzględniony również aspekt rozwoju Internetu oraz usług internetowych związanych z dystrybucją nie tylko produktów świeżych, ale i gotowych dań.
Raport próbuje zmierzyć się z odpowiedzią na pytanie, jak będzie wyglądała przyszłość jedzenia. Prezentuje aż 20 potencjalnych scenariuszy w takich obszarach jak hodowla, zbiory, transport, przetwarzanie, opakowania, sprzedaż, jedzenie i utylizacja, w perspektywie średnio- i długoterminowej. W prognozach zostały uwzględnione m.in. czynniki społeczne, ekonomiczne i środowiskowe. W raporcie znalazły się także wyniki badania dotyczącego postaw internautów wobec różnych aspektów związanych z jedzeniem i jego przyszłością oraz wyniki wywiadów pogłębionych.
Raport instytutu infuture porusza także m.in. temat zrównoważonego rozwoju i marnowania żywności. Jako jeden ze sposobów walki z tym zjawiskiem wskazana jest oferta „Perfectly Imperfect” czyli włączenie do oferty Tesco „nieidealnych” warzyw i owoców, co zmniejsza straty żywności już na etapie ich produkcji. Raport podkreśla także rosnącą rolę żywności organicznej czy produktów bez glutenu i cukru – czego odzwierciedlenie widać także w ofercie sklepów Tesco. Na przestrzeni ostatniego roku poszerzono listę dostępnych artykułów „Free From” z 18 do 44, zaś kolejne 18 produktów to marka Tesco Organic - produkty rolnictwa ekologicznego, odpowiednio certyfikowane. W ofercie znajdziemy m.in. mąki, kasze, napoje, a w ciągu kilku najbliższych miesięcy Tesco planuje dalszy rozwój tej kategorii.
Innym interesującym obszarem poruszonym w raporcie jest to, w jaki sposób internet i nowe technologie zmieniają sposób zakupu żywności.
- Zwykle nie łączymy sektora handlowego z innowacyjnością czy nowymi technologiami. Tymczasem dzięki nim zakupy stają się coraz prostsze i wygodniejsze. W naszych sklepach testujemy i wykorzystujemy m.in. elektroniczne etykiety cenowe, kasy samoobsługowe, zakupy z wykorzystaniem internetu czy ostatnio wprowadzoną usługę Scan&Shop, dzięki której klienci mogą skanować produkty w trakcie zakupów i wkładać je do siatek w wózku, bez konieczności ponownego wypakowywania ich przy kasach – mówi Michał Sikora, rzecznik prasowy Tesco.
W raporcie znalazły się także wyniki badania zrealizowanego na nasze zlecenie przez Mobile Institute i dotyczącego tego, jak dziś jedzą polscy internauci (cała masa bardzo ciekawych danych uzupełnionych o wywiady pogłębione i zdjęcia). Wybrane wnioski z badania to:
- Aż 61% badanych, deklaruje, że umiejętność gotowania to w dzisiejszych czasach nie jest istotna umiejętność, to raczej hobby.
- Niemal co piąty badany internauta zadeklarował, że zdarza mu się wyrzucać jedzenie. Najczęstszą przyczyną było przegapienie terminu przydatności do spożycia (35%) i niewłaściwe przechowywanie (29%), a co czwarty badany (26%) wskazał, że nie miał pomysłu, jak wykorzystać zakupiony produkt.
- 29% badanych deklaruje, że w przyszłości będziemy jeść dania wyłącznie z roślin, które będą miały wszystkie składniki odżywcze.
- 19% badanych deklaruje, że w przyszłości będziemy drukować sobie w domu jedzenie specjalnych drukarkach 3D.
- 13% obawia się, że w przyszłości prawdziwe jedzenie będzie dostępne tylko dla najbogatszych, ze względu na zmiany klimatu i zmniejszające się miejsce do hodowli, pozostali ludzie będą jedli np. jedzenie z proszku czy papki.
Raport do pobrania bezpłatnie na stronie infuture.institute (POBIERZ).