2020 rok w handlu: 17 hipermarketów mniej; przybyło 195 dyskontów i 256 supermarketów

W 2020 roku z powodu pandemii spadła częstotliwość odwiedzania sklepów. Mały format wciąż trzyma się w Polsce mocno i ma 37 proc. udział w rynku. W minionym roku swoją pozycję umocniły dyskonty oraz supermarkety. Choć ogółem liczba sklepów spożywczych zmniejszyła się o 2 tys. placówek, to trend spadkowy został wyhamowany - wynika z badania “Universe Update” NielsenIQ.
W 2020 roku zniknęło z rynku17 hipermarketów, co ma związek z wycofywaniem się Tesco z Polski. Wartościowy udział formatu w koszyku spożywczym wynosi 8 proc., a w koszyku chemicznym 9,4 proc. Na koniec ub.r. w kraju działało 325 hipermarketów.

Przeczytaj także:
O 256 placówek wzrosła liczba supermarketów. Liderem ilościowego wzrostu była sieć Dino. Supermarkety mają 16 proc. udziału w koszyku spożywczym i 11 proc. w koszyku chemicznym. Z danych Nielsena wynika, że liczba transakcji w tym formacie spadała, ale robiliśmy tam większe zakupy.

Przeczytaj także:
W przypadku dyskontów trend wzrostowy utrzymuje się od ponad dekady. W 2020 roku przybyło 195 takich placówek. Ich udział wartościowy w koszyku spożywczym wynosi 37,6 proc., a w koszyku chemicznym 31,7 proc.

W minionym roku przybyło 589 sklepów o powierzchni do 300 mkw. W koszyku spożywczym wartościowy udział placówek to 33 proc., a chemicznym 7,6 proc. Z powodu pandemii w małych i średnich sklepach robiliśmy mniej zakupów impulsowych, wzrosła za to sprzedaż produktów spożywczych i alkoholu.

Specjalistycznych sklepów monopolowych ubyło - na koniec 2020 roku zniknęło z rynku 181 takich punktów. Jedną z przyczyn tego zjawiska jest trend zaopatrywania się w alkohol w dyskontach.
Ubywa też kiosków (- 970 punktów), ale przybywa stacji paliw (75 więcej niż w 2019 roku).
Drogerii na koniec ub.r. było mniej o ponad 250 punktów, ale duzi gracze cały czas rosną. Nielsen wskazał także na duży potencjał kanału e-commerce w branży drogeryjnej i kosmetycznej. Już 39 proc. Polaków robi w ten sposób zakupy. Koszyk e-grocery także rośnie. W listopadzie 2020 roku wzrósł o 13 pp.




Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- Pn 21:44 NBP: będziemy wspierać Polaków, by mieli nieutrudniony dostęp do gotówki
- Pn 19:46 Karol Strasburger pyta "co z tym ketchupem" w reklamie Kotlina
- Pn 16:44 Wspólna kolekcja Biedronki i Animal Planet wchodzi do sklepów
- Pn 15:05 JOKR chce dostarczyć zakupy w 15 minut. Tworzy darkstores
- Pn 15:02 Kaufland: weryfikujemy czy pracownicy prawidłowo zareagowali na agresora bez...
- Pn 14:51 RTV Euro AGD z nową aplikacja obsługująca dostawy do klientów
- Pn 14:49 Super-Pharm będzie korzystać Paczkomatów InPost
- Pn 14:42 Eobuwie.pl otwiera nowe centrum dystrybucyjne w Bukareszcie
-
Tesco znów zwalnia
-
Sześć sklepów tygodniowo zmieni szyld z Tesco na Netto
-
PRCH: Straty branży centrów handlowych rosną o kolejne miliardy zł
-
Hebe rozpoczyna sprzedaż testów wykrywających przeciwciała Sars-Cov-2
-
Braki kadrowe w pandemii. Jak z tym problemem radzi sobie Żabka?
-
Lockdown przedłużony do 18 kwietnia
- 1 Marta Florczak w zarządzie Lidl Polska. Przechodzi z Auchan
- 2 Zwolnienia grupowe w Tesco Polska. Ponad 1200 pracowników na liście
- 3 Tesco znów zwalnia
- 4 Twardy lockdown? Mogą zamknąć sklepy budowlane i RTV/AGD
- 5 Poseł PiS: Za 350 zł można zrobić zakupy na ... cały miesiąc
- 6 Wasz Sklep Spar o współpracy ze stacjami paliw: Nadszedł właściwy czas na...
-
Ekspert: Jak zoptymalizować e-sklep pod nowe algorytmy Google?
-
RTV EURO AGD: Sklepy stacjonarne już nie mogą istnieć bez silnego wsparcia e-commerce
-
E-commerce znów młodym rynkiem. LPP tworzy własny software house
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »GORĄCE OFERTY
POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Kraków Swoszowice (Opatkowice), Macieja Dębskiego, Dębskiego Park, B4-1
- Mieszkanie, Kraków Bieżanów-Prokocim, Telimeny, Osiedle Telimeny - Etap II, 2A.26
- Mieszkanie, Kraków Bieżanów-Prokocim, Telimeny, Osiedle Telimeny - Etap II, 2A.24
- Mieszkanie, Kraków Bieżanów-Prokocim, Telimeny, Osiedle Telimeny - Etap II, 2A.22
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.