PARTNER PORTALU

2020 rok w handlu: 17 hipermarketów mniej; przybyło 195 dyskontów i 256 supermarketów

Autor: MW, dlahandlu.pl 24 lutego 2021 12:01

2020 rok w handlu: 17 hipermarketów mniej; przybyło 195 dyskontów i 256 supermarketów Nielsen przeanalizował, jak radziły sobie w 2020 roku poszczegolne formaty sklepów, fot. shutterstock

W 2020 roku z powodu pandemii spadła częstotliwość odwiedzania sklepów. Mały format wciąż trzyma się w Polsce mocno i ma 37 proc. udział w rynku. W minionym roku swoją pozycję umocniły dyskonty oraz supermarkety. Choć ogółem liczba sklepów spożywczych zmniejszyła się o 2 tys. placówek, to trend spadkowy został wyhamowany - wynika z badania “Universe Update” NielsenIQ.


W 2020 roku zniknęło z rynku17 hipermarketów, co ma związek z wycofywaniem się Tesco z Polski. Wartościowy udział formatu w koszyku spożywczym wynosi 8 proc., a w koszyku chemicznym 9,4 proc. Na koniec ub.r. w kraju działało 325 hipermarketów.

Źródło: Nielsen
Źródło: Nielsen

Przeczytaj także:

O 256 placówek wzrosła liczba supermarketów. Liderem ilościowego wzrostu była sieć Dino. Supermarkety mają 16 proc. udziału w koszyku spożywczym i 11 proc. w koszyku chemicznym. Z danych Nielsena wynika, że liczba transakcji w tym formacie spadała, ale robiliśmy tam większe zakupy.

Źródło: Nielsen
Źródło: Nielsen

W przypadku dyskontów trend wzrostowy utrzymuje się od ponad dekady. W 2020 roku przybyło 195 takich placówek. Ich udział wartościowy w koszyku spożywczym wynosi 37,6 proc., a w koszyku chemicznym 31,7 proc.

dyskonty.jpg
dyskonty.jpg


W minionym roku przybyło 589 sklepów o powierzchni do 300 mkw. W koszyku spożywczym wartościowy udział placówek to 33 proc., a chemicznym 7,6 proc. Z powodu pandemii w małych i średnich sklepach robiliśmy mniej zakupów impulsowych, wzrosła za to sprzedaż produktów spożywczych i alkoholu.

Źródło: Nielsen
Źródło: Nielsen

Specjalistycznych sklepów monopolowych ubyło - na koniec 2020 roku zniknęło z rynku 181 takich punktów. Jedną z przyczyn tego zjawiska jest trend zaopatrywania się w alkohol w dyskontach.

Ubywa też kiosków (- 970 punktów), ale przybywa stacji paliw (75 więcej niż w 2019 roku).
Drogerii na koniec ub.r. było mniej o ponad 250 punktów, ale duzi gracze cały czas rosną. Nielsen wskazał także na duży potencjał kanału e-commerce w branży drogeryjnej i kosmetycznej. Już 39 proc. Polaków robi w ten sposób zakupy. Koszyk e-grocery także rośnie. W listopadzie 2020 roku wzrósł o 13 pp.

Źródło: Nielsen
Źródło: Nielsen

Źródło: Nielsen
Źródło: Nielsen

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8300

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,39

  • Śr

    4,64

  • Min

    3,59

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.