29 proc. Polaków wędliny kupuje w małych sklepach osiedlowych, a tylko 15 proc. w supermarketach

Najchętniej kupowane są wędliny wieprzowe (86 proc. wskazań), na drugim miejscu plasują się zaś drobiowe (wymieniło je 64 proc. badanych). Zdecydowanie najpopularniejszym produktem jest szynka (54 proc.).
Podstawowe cechy produktów, które mogą zachęcać konsumentów do zakupów, to odczucia sensoryczne i jakość produktu. Najważniejszy dla badanych jest smak, następnie zawartość konserwantów, surowiec, z jakiego wykonany jest produkt, zawartość tłuszczu oraz preferencje rodziny. Mniej istotne czynniki to cena, przyzwyczajenie i marka (producent). Najmniej liczą się rekomendacja sprzedawcy oraz certyfikaty.
23 proc. badanych przedstawicieli gospodarstw domowych najczęściej dokonuje zakupu wędlin w piątek, a 15 proc. w sobotę. Z kolei 43 proc. badanych kupuje wędliny w różne dni lub nie potrafi określić konkretnego dnia zakupu.
Z deklaracji respondentów wynika, że preferowanym miejscem zakupu wędlin są małe sklepy ogólnospożywcze (29 proc.), następnie sklepy z wędlinami (21 proc.), sklepy firmowe producentów (19 proc.) oraz supermarkety (15 proc.).
Prawie połowa badanych kupuje wędliny raz w tygodniu, a co trzecie gospodarstwo domowe zaopatruje się w wędliny kilka razy w ciągu tygodnia.
Wędliny są zdecydowanie produktami śniadaniowymi (54 proc. odpowiedzi). Znacznie mniejszy odsetek badanych (22 proc.) zjada je na kolację. Ankietowani zdecydowanie najczęściej wykorzystują wędliny do kanapek (87 proc.).
W śniadaniu Polaków dominują: nabiał (69 proc.), następnie wędliny (35 proc.) oraz pieczywo (35 proc.). Na kolację badani najchętniej wybierają trzy rodzaje produktów: pieczywo (35 proc.), nabiał (35 proc.) oraz wędliny (33 proc.).
Pory roku wpływają na zmianę kupowanego asortymentu wędlin w 40 proc. gospodarstw domowych.
Aż 36,6 proc. badanych twierdzi, że spożywa mniej wędlin niż kilka lat temu. Co ważne, już ponad połowa badanych (52,2 proc.) zadeklarowała, że jeśli ma taką możliwość, to czyta etykiety produktów wędliniarskich.
Na nowe produkty wędliniarskie zwróciło uwagę 44 proc. badanych. Jeżeli chodzi o ulubioną markę wędlin, to 39 proc. respondentów nie potrafiło odpowiedzieć na to pytanie. Najczęściej wskazywano Sokołów, Krakus i Morliny. Aż 32 proc. badanych wymieniło "inne marki".
Połowa badanych deklaruje, że spotkała się ostatnio z reklamą wędlin. Najlepiej zapamiętany z reklamy produkt to kabanos, następnie szynka. Jeśli chodzi o marki, które się reklamowały, zapamiętywano takie, jak: Sokołów (23 proc.), Tarczyński (13 proc.), Henryk Kania (6 proc.) i Krakus (4 proc.).
Nieco mniej niż połowa konsumentów wędlin (43 proc.) deklaruje, że zdarza im się korzystać z promocji wędlin - dominowała odpowiedź "od czasu do czasu". Najczęściej kupowany w promocji produkt to szynka (25 proc.). Blisko dwie trzecie konsumentów (63 proc.) w czasie powtórnego zakupu tego samego produktu kontroluje jego cenę.
Artykuł prezentuje analizę wyników badań konsumentów wędlin przeprowadzonych przez firmę Regis. Badania przeprowadzono w grudniu 2013 roku. Badanie zrealizowano w 16 województwach na reprezentatywnej próbie gospodarstw domowych N=500 (błąd statystyczny wynosi 4 proc.). Próba została dobrana warstwowo - kontrolowano strukturę próby dla wsi oraz miast różnej wielkości.