Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

30 listopada skończył się w Polsce wolny rynek?

30 listopada rząd nie wprowadził na nowo kartek na benzynę i masło, niemniej wprost wyznał, że chce zmienić ceny gazu, paliwa i energii. Czy to oznacza, że 30 listopada 2021 roku skończył się w Polsce wolny rynek? Nie. On skończył się już dawno - o ile w ogóle kiedyś zdążył się rozwinąć.
Reklama


Bony, dotacje, subwencje, regulowane ceny na paliwo, regulowane ceny energii, uprawnienia do emisji CO2, nierówne dopłaty do produkcji rolnej wewnątrz UE, ograniczenia w delegowaniu pracowników przez firmy logistyczne, dopłaty do inwestycji zagranicznych, ulgi podatkowe i pomoc publiczna dla korporacji, silne przedsiębiorstwa państwowe w strategicznych sektorach, które zajmują się także wydawaniem mediów albo dostarczaniem paczek z zakupami - po ponad 30 latach od obalenia komunizmu doczekaliśmy się w Polsce, ale i naszej Unii Europejskiej, całkiem pokaźnej listy mechanizmów, które podważają nieskrępowaną, wolną konkurencję w gospodarce.

Tarcza antyinflacyjna to kolejny odcinek serialu, który oglądamy od lat, w Polsce i w Europie. Serialu o tym, że wolny rynek kończy się tam, gdzie zaczynają się potrzeby społeczne i pomysły polityków na ich rozwiązanie. - Dobry biznesmen koncentruje się na poszukiwaniu nowych możliwości w ramach konkurencji i ryzykuje własnymi pieniędzmi. Polityk zaś (…) nie ma podobnych bodźców, bo ekonomicznie nie korzysta z sukcesu decyzji gospodarczych, ale i osobiście nie traci, gdy wyrzuci pieniądze w błoto – mówi prof. Leszek Balcerowicz.

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mówi o rynku wewnętrznym, w którym zapewniony jest swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału. Państwa członkowskie nagminnie stosują jednak środki protekcjonistyczne – stwierdza raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Bariery taryfowe, kontyngenty importowe, nadmierna regulacja, bezpośrednie transfery pieniężne ograniczają wolny rynek. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców do tego dodaje, że działanie europejskiego systemu handlu emisjami gazów cieplarnianych EU-ETS nie może zostać uznane za zgodne z ideą wolnego rynku. W Polsce rząd dokręca śrubę mniejszym firmom, faworyzując duże, zwłaszcza zagraniczne, a Polski Ład pogłębia nierówności.

Przykładem protekcjonizmu gospodarczego, jaki przytacza Polski Instytut Ekonomiczny (PIE), jest reakcja UE na uchwaloną przez Sejm w lipcu 2016 roku ustawę o podatku od sprzedaży detalicznej, który miał być wyliczany od obrotu.

Komisja Europejska wydała nakaz zawieszenia podatku, twierdząc, że jest on sprzeczny z prawem pomocy publicznej. Według KE, progresywna struktura podatku i jego kwota wolna powodują, że mniejsze przedsiębiorstwa zapłacą stosunkowo niższy podatek niż duże koncerny, a „tysiące lokalnych sklepów” są z niego całkowicie zwolnione – czytamy w raporcie PIE „Protekcjonizm gospodarczy w Unii Europejskiej”.

Czy to się opłaca? Tarcza antyinflacyjna obniży szczyt inflacji i nieco przesunie go w czasie, ale wysoki poziom wzrostu cen pozostanie z nami na dłużej - oceniają ekonomiści. Wskazują na czynniki proinflacyjne - dopłaty osłonowe i większy dochód rozporządzalny w wyniku obniżki podatków. Tarcza może też skłonić Radę Polityki Pieniężnej do wolniejszych podwyżek stóp.

cały tekst tutaj

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.