40 proc. marek luksusowych kupowanych jest przez Polaków za granicą

Marki luksusowe w większości przypadków opóźniały budowę własnych kanałów sprzedaży w internecie. Uważały, że w zakupie dóbr luksusowych ważna jest indywidualna obsługa klienta, budowanie doświadczenia w punkcie sprzedaży oraz serwis. To podejście ulega zmianie.
- Ostatnie lata przyniosły zmianę w obszarach geograficznych notujących największą dynamikę wzrostu zakupów dóbr luksusowych. Obecnie sprzedaż takich dóbr najszybciej rozwija się na rynku chińskim. Mocne wzrosty notuje też Brazylia. Rozwój sprzedaży marek luksusowych kierowany jest na tzw. emerging markets - mówi podkreśla Marta Machus-Burek, dyrektor ds. strategii handlowych w Colliers International. - W Europie natomiast miastami o największej wartości obrotu dobrami luksusowymi są Londyn (z najwyższym stawkami najmu za powierzchnie sprzedaży przy New Bond Street) i Paryż. Warszawa plasuje się w połowie rankingu, ale w regionie CEE skutecznie wyprzedza ją Praga.
KPMG szacuje, że wartość rynku dóbr luksusowych osiągnie w Polsce w 2015 roku poziom ok. 14 mld zł – oznacza to ok. 13 proc. wzrost w stosunku do 2014 roku. W Polsce w tej kategorii dominują luksusowe samochody, stanowiące ok. połowę wartości tego rynku. Drugi sektor co do wartości to odzież i dodatki, który szacowany jest na lekko ponad 2,1 mld zł i jest o ponad 20 razy mniejszy niż wartość tego rynku we Włoszech czy Francji.
W sektorze odzieży i dodatków luksusowych w Polsce zakupy najczęściej realizowane są w centrach handlowych. Szacuje się jednak, że wciąż blisko 40 proc. marek luksusowych kupowanych jest przez Polaków za granicą. W Polsce jest już obecnych wiele marek luksusowych (prawie 70 proc. z dostępnych). Jednak zdecydowana większość z nich zlokalizowana jest w specjalistycznych butikach, a nie w sklepach monobrandowych. Najbardziej znanym sklepem marki luksusowej posiadającym własny sklep jest Louis Vuitton w domu towarowym Vitkac.
Wiele marek luksusowych rozwija się poprzez koncept shop in shop w ramach dużych domów towarowych (tzw. department stores np. Neiman Marcus, Selfridges). W Polsce nie ma żadnego typowego domu towarowego. Najbardziej znanym obszarem sprzedaży marek luksusowych w Warszawie pozostaje obszar Placu Trzech Krzyży z ulicą Bracką (Vitkac) i Mokotowską.