Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Europejski Kongres Gospodarczy - na żywo

Digitalizacja i cyfryzacja

PRZEJDŹ DO STRONY TRANSMISJI
KATOWICE • MCK
20-22 WRZEŚNIA 2021
Reklama

6 zasad dobrej ekspozycji

Umiejętne zarządzanie rozkładem towaru i jego ekspozycją potrafi na tyle skutecznie wpływać na decyzje zakupowe kupujących, że jest w stanie znacząco podnieść sprzedaż danego asortymentu w sklepie, czy też zwiększyć poziom ogólnej sprzedaży produktów, nawet o kilka procent - wskazuje Paweł Pakuła, trener umiejętności psychospołecznych i coach, związany ze szkoleniami od 2007 roku.
Reklama

Zasada poziomu wzroku i zasięgu ręki

Produkty będące na wysokości wzroku są najbardziej zauważalne, a tym samym mają największą szansę na udział w sprzedaży lub tzw. nieplanowanych zakupach impulsywnych. Jednocześnie produkty umieszczane na wysokości wzroku, podświadomie odbierane są przez nabywców jako bardziej atrakcyjne – tym samym budzą również większą ciekawość oraz chęć „spróbowania”.
Towary eksponowane w strefie wzroku powinny być ustawiane na wysokości 120-160 centymetrów. Powierzchnie te zazwyczaj przeznacza się na towary atrakcyjne sprzedażowo – wysokomarżowe, promocyjne, końcówki serii czy występujące w dużych ilościach oraz z krótką datą przydatności.
Atrakcyjnym miejscem ekspozycji jest również strefa zasięgu ręki – wysokość od 80 do 120 centymetrów. To obszar, który znajduje się nie tylko w zasięgu wzroku, ale również rąk klientów, ze szczególnym uwzględnieniem młodszych nabywców. W związku z tym, na niższych półkach warto na przykład eksponować towary kierowane do dzieci, które w trakcie zakupów z rodzicami mogą samodzielnie wybierać i zdejmować produkty z półki.
W sklepach samoobsługowych strefa wzroku występuje pomiędzy 120 a 160 centymetrem, zaś w sklepach ladowych nawet od 80 do 180 centymetrów.

Odruch czytania oraz odruch kolejkowy

Odruch czytania występuje gdy stojąc w kolejce klient, jest w stanie objąć wzrokiem całą półkę. Oglądając ekspozycję umieszczoną za ladą, klient „czyta” od lewej do prawej i od góry do dołu. Inaczej jednak zachowuje się, gdy stoi w korytarzu prowadzącym do kasy w sklepie samoobsługowym. Kupujący odruchowo ustawiają się w kolejce po prawej stronie kasy i bokiem do lady sklepowej. Po zajęciu miejsca w kolejce kupujący nie wracają na salę sprzedaży aby kontynuować zakupy, ale rozglądają się wokół i często podejmują decyzję zakupowe związane z produktami, które są w zasięgu ich wzroku.

Zasada środka

To zasada mówiąca o tym, że klienci sklepów odruchowo zatrzymują się pośrodku ekspozycji, zapewniając sobie tym samym optymalne warunki dokonania wyboru. Wtedy najmniejszą uwagę zwracają na krawędzie ekspozycji. Zasada środka dotyczy strefy asortymentowej, nie zaś ciągu regałów, a najczęściej wykorzystywana jest w sklepach samoobsługowych, w których w poszczególnych alejkach może znajdować się wiele stref środkowych.

Zasada grupowania

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.