Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

6 zasad dobrej ekspozycji

Umiejętne zarządzanie rozkładem towaru i jego ekspozycją potrafi na tyle skutecznie wpływać na decyzje zakupowe kupujących, że jest w stanie znacząco podnieść sprzedaż danego asortymentu w sklepie, czy też zwiększyć poziom ogólnej sprzedaży produktów, nawet o kilka procent - wskazuje Paweł Pakuła, trener umiejętności psychospołecznych i coach, związany ze szkoleniami od 2007 roku.
Reklama

Klient szybciej zauważy daną markę, jeśli na jednej półce znajduje się kilka jej „fejsów”, niż ekspozycję, która prezentuje jedynie dwie multiplikacje tego samego produktu/etykiet na trzech półkach. Zasada grupowania, często nazywana również efektem obfitości, pozwala na wizualne odziaływanie na kupujących poprzez atrakcyjną i większą ekspozycję produktów. Dodatkowo produkty powinny być także układane bez przerw, a na półkach nie powinny być widoczne puste miejsca. Ponadto towary powinny być eksponowane w oryginalnych opakowaniach. Klienci, szczególnie w sklepach wielkopowierzchniowych, zwracają uwagę na półki i powierzchnie sprzedażowe wypełnione największą możliwą ilością towaru oraz na jego regularne uzupełnianie. Braki na półkach, chaotyczność ekspozycji czy braki asortymentowe są odbierane negatywnie.

Wystawa, manekiny i kolory

W branży odzieżowej warto się skupić na witrynach i manekinach. Na manekiny rozstawione na powierzchni sklepu coraz częściej nakłada się, nie największe hity danej kolekcji, ale jej przeciętne elementy. Hity często znajdujące się na wystawie lub intensywnie reklamowane i tak zostaną odszukane przez zainteresowane osoby, a „średnie” modele kolekcji powinny zostać lepiej wyeksponowane. Ubrane w nie manekiny przyciągają wzrok i wzmacniają efekt skupienia uwagi. Często też – produkty na manekinie w naturalny sposób odbierane są jako „modne”, tym samym ich sprzedaż zwykle idzie w górę.
Witryna sklepowa powinna być natomiast wypełniona nie tylko hitowymi modelami, ale też wszystkim tym, co przyciąga wzrok i wywołuje wrażenie świeżości, unikalności i zaskoczenia. Często takie podejście zwiększa szansę na przyciągnięcie do sklepu osób, które nie mają potrzeb zakupowych albo nie weszłyby normalnie do środka, gdyby nie zobaczyły czegoś interesującego na wystawie. Potencjalni nabywcy widząc ciekawą, kolorystycznie dobraną stylizację często decydują się na zakup całego zestawu, gdyż mają pewność, że dobrze to razem wygląda i nie muszą wkładać już dodatkowego wysiłku w samodzielne skompletowanie, szukanie porady lub też podkreślanie braku własnego wyczucia.

Kasa oczami nabywców

W przypadku produktów szybkozbywalnych strategicznym miejscem jest kasa i jej najbliższe otoczenie. Zakupy impulsywne w strefie kasy mogą stanowić nawet ok. 5% przychodów danego punktu, a sprzedaż np. słodyczy, przekąsek, napoi czy gum może wzrosnąć nawet od 30 do 50%. To przy kasie klienci mają czas na dostrzeżenie, obejrzenie, doczytanie, czyli poznanie produktu i podjęcie decyzji o jego zakupie.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.