Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

66 proc. osób o najniższych dochodach oszczędza na jedzeniu. Handel pomaga

Polacy borykają się z inflacją i rosnącymi kosztami życia, m.in. wzrostem cen żywności, usług, energii, paliw, opłat za mieszkanie, rat kredytów. Jak pokazują najnowsze badania, inflacja najmocniej uderza w Polaków o najniższych dochodach. 66 proc. osób w tej grupie oszczędza na jedzeniu. - W obliczu galopującej inflacji i znaczącego spadku siły nabywczej konsumentów nadrzędnym priorytetem sieci handlowych zrzeszonych w POHID jest przeciwdziałanie inflacji i stabilizacja wzrostu cen - podała organizacja.
Reklama
  • W warunkach niekorzystnych zmian gospodarczych, spowodowanych pandemią, inflacją i wojną w Ukrainie, pogłębia się pauperyzacja polskiego społeczeństwa.
  • Działania charytatywne sieci handlowych zrzeszonych w POHiD na rzecz potrzebujących obejmują: pomoc żywnościową, wsparcie finansowe, rzeczowe, organizacyjne. Czołowym partnerem, z którym firmy członkowskie POHiD współpracują na co dzień jest katolicka organizacja charytatywna Caritas Polska. 

Jak zaznaczył prof. dr hab. Konrad Raczkowski, ekonomista, dyrektor Centrum Gospodarki Światowej, UKSW, w Polsce w 2021 r. skrajne ubóstwo spadło do 4,2% i wydawało się, że nie będzie ponownego trendu wzrostu ubóstwa, jaki obserwowaliśmy w 2018 i 2020 r., pomimo utrzymywania wysokich transferów socjalnych.

Inflacja, brak węgla, wojna - Polacy ograniczają wydatki

- Jednak w styczniu i lutym 2021 inflacja utrzymywała się w okolicy celu inflacyjnego NBP, tj. ok. 2,5%, żeby w styczniu 2022 dobić do 9,4%. Dziś inflacja statystyczna osiągnęła 15,5%, ceny węgla oraz gazu osiągają rekordowe poziomy, polski system energetyczny przez lata zaniedbywany, nie jest w stanie przyjąć wszystkich instalacji OZE, wiele elektrowni już dziś zostało czasowo wyłączonych z powodu braku węgla lub wody do chłodzenia. Polska, która odpowiada za 96% unijnej produkcji węgla, nie dysponuje 15-20% wolnych i pozostawionych w gotowości na wypadek kryzysu, czy wojny ścian wydobywczych, nie ma też rezerw strategicznych węgla na rynek krajowy. Równolegle tylko w tym roku ponad 3 mln ton węgla wyjechało z Polski do Czech, Ukrainy, Niemiec, Słowacji, Węgier, czy Austrii. Ten dysonans sprawia, że kilku milionom gospodarstw domowych grozi ubóstwo energetyczne, a przychody 13% emerytów i rencistów w grupie powyżej 65 lat, nie wystarczają na zaspokojenie warunków bytowych w ramach godnej starości. Według różnych badań, od 40 do 66% Polaków ograniczyło swoje wydatki, ale niektórzy, zwłaszcza seniorzy, nie mają już na czym oszczędzać. Część emerytów i rencistów, ale także osób czynnych na rynku pracy, w wieku produkcyjnym, ale w trudnej sytuacji materialnej – została zmuszona do przyjęcia pomocy, darmowych obiadów, paczek żywnościowych, czy innych form wsparcia, z której nigdy wcześniej nie korzystali – powiedział Konrad Raczkowski.

 – Dziś równie ważne, jeżeli nie ważniejsze, winno być wspieranie Polaków, podobnie, jak wspieraliśmy i wspieramy Ukrainę. Dlatego dobrze się stało, że sieci handlowe wspólnie z Caritasem podjęły wyzwanie wspólnego kształtowania ekonomii społecznej, w której działalność podstawowa, jaką jest handel podmiotów komercyjnych, bezpośrednio służy realizacji celów społecznych i pomocy najbardziej potrzebującym – dodał.

Od 2019 roku członkowie POHiD przekazali za pośrednictwem Caritas Polska pomoc finansową o wartości 70 mln zł oraz 11 tys. ton żywności.

POHiD i Caritas Polska pomagają potrzebującym

– Deprywacja materialna i społeczna dotyka już 2 mln naszych rodaków. Od ponad 30 lat, a szczególnie teraz – w obliczu galopującej inflacji – międzynarodowe sieci handlowe chronią Polaków przed pauperyzacją i wykluczeniem społecznym, wyrównują szanse oraz zapewniają prawo do godnego życia. Dotarcie do osób najbardziej potrzebujących możliwe jest dzięki wieloletniej współpracy z Caritas Polska – podkreśliła Renata Juszkiewicz, prezes POHiD.

Ks. dr Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska, podziękował sieciom handlowym za pomoc. – Szczególne wyrazy podziękowania pragnę skierować do wszystkich sieci handlowych zrzeszonych w POHiD, które jako darczyńcy wspierają naszą misję niesienia pomocy osobom potrzebującym w ramach różnego rodzaju programów społeczno-edukacyjno-charytatywnych skierowanych do jednostek i kategorii społecznych wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym – powiedział.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum