83 proc. Polaków kupuje kosmetyki w drogeriach

Chociaż cena wciąż jest jednym z ważnych czynników przy zakupie kosmetyków, a Polacy chętnie korzystają z oferowanych promocji, nie jest już czynnikiem dominującym. Coraz większy odsetek konsumentów zwraca uwagę na jakość czy skuteczność produktów.
Według prognoz PMR, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce w najbliższych latach (2023-2027) nadal będzie rósł, rosnąc średniorocznie na poziomie 3-5%, co będzie tempem nieznacznie wyższym od obserwowanego w ostatnich pięciu latach.
Gdzie będziemy kupować kosmetyki?
W przyszłości rynek handlu detalicznego kosmetykami będzie się skupiał na dwóch kanałach: drogeriach, jako sklepach pierwszego wyboru przy zakupach tego typu produktów, jak i kanale online. Sprzedaż internetowa będzie funkcjonować jako kanał alternatywny dla drogerii, gdzie konsumenci będą mogli kupować produkty niedostępne w sklepach stacjonarnych, jak również podchodząc do zakupów omnichannelowo, przenosząc swoje zakupy do drogerii internetowych największych sieci. Jak wynika z badania PMR, 83% Polaków kupujących kosmetyki, zakupy te zazwyczaj robi w drogeriach stacjonarnych, z kolei 37% konsumentów wybiera sklepy internetowe. Na koniec 2022 r. łączny udział sprzedaży internetowej i w stacjonarnych sklepach kosmetycznych ma wynieść 55,8% wobec 55,5% na koniec zeszłego roku. Według prognoz PMR, oba te kanały łącznie osiągną w 2027 r. ponad 57% udziału w całości rynku kosmetycznego.
Młodzi i aspirujący największym segmentem konsumenckim
PMR dokonał segmentacji kupujących kosmetyki na pięć grup:
Młodzi i aspirujący, Małomiasteczkowi, Świadomi i aktywni, Ekonomiczni minimaliści oraz Dojrzali i zachowawczy.
Największym segmentem (pod względem liczebności) są Młodzi i aspirujący, z ponad 1/5 udziału wśród konsumentów. Są to częściej kobiety (54%) oraz osoby młodsze (w wieku 18-34 lata (37%). Są to konsumenci, którzy często sięgają po kosmetyki specjalistyczne oraz dla alergików. Czytają oni recenzje kosmetyków przed zakupem oraz starają się być na czasie. Najczęściej spośród innych segmentów starają się kupować kosmetyki w promocji lub czekają na sezonowe wyprzedaże
Są to także osoby społecznie zaangażowane, które starają się dokonywać świadomych zakupów kosmetyków. Interesuje ich, czy firma nie testuje kosmetyków na zwierzętach oraz czy prowadzi działania CSR.
Najczęściej spośród wszystkich segmentów spędzają oni czas wolny rozwijając zainteresowania, np. słuchając podcastów, czy uprawiając sport. Aktywność fizyczną deklarują przynajmniej raz na dwa tygodnie (58%).