Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Allegro, Empik, Rossmann, MediaExpert – e-sklepy tych marek najlepiej znane wśród seniorów

Seniorzy-internauci to grupa coraz bardziej świadoma i aktywna, jeśli chodzi o zachowania online. W zdecydowanej większości korzystają z internetu na co dzień, a przy tym robią zakupy w internecie i używają nowoczesnych płatności cyfrowych – wynika z raportu Fundacji Kobiety e-biznesu „Pokolenie Silvers w e-commerce”.
Reklama
  • Seniorzy potrzebują wiedzy i edukacji na temat nowych narzędzi cyfrowych.
  • Zdecydowanie najlepiej znaną marką e-commerce wśród seniorów jest Allegro, którego znajomość deklaruje aż 88% badanych.
  • Dla seniorów najważniejszym czynnikiem związanym z dokonywaniem zakupów online okazuje się bezpieczeństwo płatności.

Pokolenie silver coraz bardziej cyfrowe

Fundacja Kobiety e-biznesu zrealizowała badanie wśród seniorów (osób powyżej 60 roku życia), aby dowiedzieć się więcej na temat doświadczeń dojrzałego pokolenia konsumentów z zakupami online. Okazuje się, że obecni seniorzy to pokolenie coraz bardziej świadome możliwości jakie daje e-commerce. Aż 86% badanych seniorów codziennie korzysta z internetu, co więcej - 65% dokonuje w internecie zakupów przynajmniej raz w miesiącu.

Z raportu wynika także, że w przyszłości seniorzy będą więcej kupować online. Zamiar częstszego dokonywania zakupów przez internet w porównaniu do ostatnich 6 miesięcy deklaruje ponad połowa respondentów.

Współcześni seniorzy to osoby znacznie bardziej zaawansowane technologicznie niż mogłoby się nam wydawać.Nie tylko sprawnie korzystają z dobrodziejstw internetu, ale i kupują online potrzebne im produkty, a także płacą za nie przez internet. Badanie Silvers w e-commerce, którego Fundacja Polska Bezgotówkowa jest Partnerem wskazuje również, że w większości robią to samodzielnie, bez pomocy innych osób i sporadycznie napotykają trudności podczas finalizowania transakcji – komentuje Joanna Erdman, wiceprezes zarządu, Fundacja Polska Bezgotówkowa.

Allegro, empik.com, rossmann.pl, mediaexpert.pl

Zdecydowanie najlepiej znaną marką e-commerce wśród seniorów jest Allegro, którego znajomość deklaruje aż 88% badanych. Połowa z nich rozpoznaje też takie platformy jak empik.com, rossmann.pl czy mediaexpert.pl. Warto zauważyć, że seniorzy to również klienci sklepów spożywczych online: ok. 1/3 tej grupy zna takie e-sklepy jak auchan.pl czy carrefour.pl.

Szybkie przelewy, BLIK

Współczesne pokolenie seniorów chętnie korzysta także z nowoczesnych metod płatności cyfrowych – takich jak szybkie przelewy (34%), a wśród marek najlepiej rozpoznawalnych wskazuje BLIKA (17%). Seniorzy, jak wynika z badania, zdecydowanie mniejszą skłonność mają do robienia zakupów online na raty, czy też wykorzystywania płatności odroczonych.

Bezpieczeństwo płatności kluczowe

Dla seniorów najważniejszym czynnikiem związanym z dokonywaniem zakupów online okazuje się bezpieczeństwo płatności. Ogromnie istotna jest też strona graficzna, a więc czytelne opisy oraz wyraźne zdjęcia. Dodatkowo, strona, z której skorzysta senior musi być intuicyjna w obsłudze oraz ułatwiać odnalezienie szukanych produktów. W przypadku osób starszych liczy się także cena produktu oraz opcje darmowej dostawy, czyli wszystko to, co pozwala obniżyć koszty zakupów. Z drugiej strony, dla starszego pokolenia zdecydowanie mniejsze znaczenie ma możliwość zakupu na raty czy odroczone płatności, które są znacznie bardziej popularne wśród młodszych grup wiekowych.

Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że pewne obszary są szczególnie ważne dla seniorów. Strona sklepu internetowego musi być przede wszystkim bezpieczna, ale również wyjątkowo czytelna. Łatwe wyszukiwanie produktów, czytelność opisów czy duże wyraźne zdjęcia produktów to czynniki, które mają dla dojrzałego pokolenia 60-latków wyjątkowe znaczenie – zdecydowanie bardziej zauważalne niż w badaniach wśród młodszych konsumentów – podkreśla Dorota Bachman, współzałożycielka Fundacji Kobiety e-biznesu.

Seniorzy korzystają też z usług wspierających zakupy online, takich jak nowoczesne płatności, a także z nowoczesnych form dostawy, takich jak np. Paczkomaty InPost (51% badanej grupy). Kolejne 42% seniorów preferuje dostawy kurierskie. Najrzadziej wybieraną formą dostawy jest odbiór osobisty.

Seniorzy są samodzielni w internecie

W większości współcześni seniorzy radzą sobie z zakupami online samodzielnie (82%). W przypadku pozostałych osób, pomaga im najczęściej ktoś z najbliższego otoczenia. Co ciekawe seniorzy są aktywni nie tylko w e-commerce, ale także w innych obszarach - 58% badanych osób powyżej 60 roku życia wykorzystuje internet do obsługi bankowości elektronicznej. W przypadku preferowanej formy kontaktu ze sklepem internetowym osoby w wieku 60+ najczęściej wskazują na e-mail (39%), ale kontakt telefoniczny nadal jest na dość wysokim poziomie 32%.

Wyniki badania potwierdzają nowe zjawisko, jakim są „cyfrowi seniorzy”. To ważna grupa społeczna, którą należy adresować w strategiach rozwojowych firm tym bardziej działających w branży e-commerce. Z raportu wynika, że pomimo dużego zainteresowania i aktywności Seniorów w Internecie, nadal potrzebują oni wsparcia w tym obszarze. Ponad 1/3 Seniorów chciałaby dowiedzieć się więcej o tym, jak instalować przydatne programy. Z kolei 26% osób wskazuje na potrzebę zwiększenia kompetencji w zakresie umawiania wizyty u lekarza przez internet.

O badaniu

Badanie zostało przeprowadzone w 2022 r. z wykorzystaniem ankiety internetowej na próbie 662 osób powyżej 60 roku życia, z czego 584 respondentów kupiło dowolny produkt lub usługę przez internet w ciągu ostatnich 6 miesięcy.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum