Amazon w Wielkiej Brytanii jest traktowany jak sieć spożywcza. Co z tego wynika?

Kodeks to zbiór zasad dotyczących zawierania i rozwiązywania umów z dostawcami w celu ochrony dostawców sieci supermarketów przed wyzyskiem i nieuczciwymi praktykami handlowymi. Kodeks stanowi m.in., że detaliści nie mogą nagle zmienić swoich umów dostaw. Sieci supermarketów muszą podać powód i przestrzegać określonego okresu wypowiedzenia partnerstwa. Monitoruje to niezależny arbiter, z którym dostawcy mogą się kontaktować.
Amazon nie chce być siecią spożywczą
Wcześniej Amazon zdecydowanie sprzeciwiał się ewentualnemu uznaniu za detalistę spożywczego. Firma argumentowała, że jej brytyjski oddział spożywczy (firma Fresh & Wild) nie generuje miliarda, ale zaledwie 100 milionów funtów obrotu z siedmiu sklepów.
Brytyjski organ ds. nadzoru konkurencji nie zaakceptował tego podejścia, ponieważ Amazon EU sprzedaje również artykuły spożywcze w Wielkiej Brytanii. Amazon prowadzi również 15 supermarketów Amazon Fresh, siedem sklepów Whole Foods i jeden punkt Amazon Go w Wielkiej Brytanii. Ponadto firma Jeffa Bezosa współpracuje z brytyjską siecią supermarketów Morrison's i posiada mniejszościowy udział w Deliveroo.
Równe szanse, także online
- Gospodarstwa domowe w całej Wielkiej Brytanii coraz częściej korzystają z usług Amazona i kupują tam także żywność i inne niezbędne artykuły. Decyzja o uznaniu Amazona za detalistę spożywczego pomaga zapewnić równe szanse firmom działającym w tym sektorze w miarę ewolucji nawyków zakupowych. Te zasady oznaczają, że tysiące firm zaopatrujących Amazon w artykuły spożywcze są teraz chronione przed potencjalnymi nieuczciwymi praktykami biznesowymi - powiedział Adam Land z CMA.