Analitycy: Carrefour radzi sobie w Polsce dobrze, ale będzie monitorować wyniki hipermarketów

Przypomnijmy, sprzedaż Carrefour Polska w pierwszym kw. 2019 r. wyniosła 494 mln euro, co oznacza wzrost LfL o 3 proc.
- Biorąc pod uwagę wprowadzony zakaz handlu to świetny wynik. Tym bardziej jeśli porównamy go z wynikiem Biedronki, której sprzedaż LfL w pierwszym kwartale 2019 r. spadła o 1,1 proc. – mówi Maciej Kraus, partner w Movens Advisory.
Podobnego zdania jest Wojciech Chromik, menedżer Grant Thornton. - Wynik jest całkiem przyzwoity. Rok temu wyniki były pod silną presją ograniczenia handlu w niedzielę a w tym roku mamy przecież tylko jedną niedzielę handlową w miesiącu – zauważa ekspert.
- Trzeba pamiętać, że Carrefour to wciąż europejski gigant sieci detalicznej a od stycznia ubiegłego roku przechodzi restrukturyzację zaplanowaną na 5 lat. Oprócz redukcji kosztów i miejsc pracy, przewiduje mocne inwestycje w e-commerce. Planuje rozwijać działalność w Chinach w oparciu o współpracę z tamtejszym gigantem – Tencent. Ważnym ogniwem mają być produkty organiczne i marki własne – dodaje.
Wojciech Chromik przypomina, że jeśli chodzi o Europę Zachodnią (Hiszpania, Włochy, Belgia) Carrefour zmniejszył sprzedaż LfL w kwartale tego roku, natomiast w Polsce i Rumunii odnotował wzrosty (o 3,0 proc. i 3,3 proc.).
- Zarządzający siecią przyznają, że sieć rośnie głownie na rodzimym rynku nad Sekwaną oraz dzięki mocnej pozycji w Brazylii. Trudno określić jak dokładnie wygląda rentowność sieci w Polsce, zwłaszcza w rozłożeniu na poszczególne segmenty. Jeśli sieć będzie szła zgodnie z przyjętą strategią restrukturyzacyjną na pewno będzie mocno przyglądać się swoim aktywom w sektorze hipermarketów. Tam gdzie będzie można uzyskać synergie z e-commerce sklepy pozostaną, bo są szanse na rozwój obszaru e-grocery. Decydującym czynnikiem będzie także jakość lokalizacji placówki. Stąd też pomysły podnajmowania powierzchni innym graczom (bezpośrednio niekonkurencyjnym) – ocenia menedżer.