Analitycy: Emperia może wrócić do pomysłu sprzedaży sieci

- Tradis, przejęty przez Eurocash, zakończył dostawy dla Stokrotki z końcem I półrocza 2013 r., jednak początkowo własny system logistyczny obsługiwał jedynie połowę asortymentu. Według zapowiedzi zarządu docelową wydajność (ponad 90% artykułów) ma on osiągnąć w IV kwartale i dlatego rezultaty II półrocza 2013 r. zostały obciążone kosztami uruchomienia logistyki, a ponadto spółka w III kwartale wyprzedawała jeszcze towary dostarczone przez Tradis. Dopiero w I kwartale 2014 r. powinny być widoczne korzyści z własnej logistyki. Emperia liczy na łączną poprawę marży EBITDA dzięki własnej logistyce o nawet 1 p.p., co oznaczałoby jej wzrost o prawie jedną czwartą. W naszej wycenie jesteśmy bardziej konserwatywni i przyjmujemy poprawę o 0.4 p.p. w ciągu 2 lat - argumentują analitycy.
W latach 2011-2012 Emperia rozważała sprzedaż Stokrotki inwestorom branżowym lub finansowym, co przełożyło się na spowolnienie rozwoju sieci. Nowa strategia zakłada, że do 2016 r. liczba własnych sklepów wzrośnie o połowę - do ponad 300 z ok. 200 obecnie. Roczna liczba otwarć ma wynosić 30. Dodatkowo w IV kwartale 2013 r. mają ruszyć pierwsze sklepy franczyzowe. Program franczyzy ma być szansą na wejście do nowych regionów, zwłaszcza w zachodniej części kraju, gdzie Stokrotka na razie jest obecna jedynie w niewielkiej liczbie miejscowości.
- W wyniku sprzedaży Tradisu Emperia wciąż dysponuje prawie 200 mln zł gotówki i dlatego zarząd zapowiada wypłatę całości zysku w formie dywidendy, a oprócz tego kontynuację skupu akcji (obecnie Emperia kontroluje ponad 8% akcji). Spółka posiada też portfel nieruchomości, którego wartość była szacowana na 400 mln zł - środki te mogą być uwolnione dzięki leasingowi zwrotnemu. Naszym zdaniem strategia dynamicznego rozwoju Stokrotki przełoży się na znaczną poprawę wyników w kolejnych latach. Należy też pamiętać o dużym zainteresowaniu inwestorów przejęciem sieci w latach 2011-2012 (m.in. fundusze private equity) - nie można wykluczyć, że po zrealizowaniu obecnej strategii Emperia wróci do pomysłu sprzedaży sieci. Dla akcji Emperii utrzymujemy rekomendację akumuluj ustalając cenę docelową na 79.5 zł - czytamy w opracowaniu DM Millennium.