Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Analitycy o planie transformacji Carrefour 2022: Ewolucja a nie rewolucja

Wiele spodziewano się od prezesa Carrefoura, Alexandre'a Bomparda, jeśli chodzi o rozpoczęcie planu transformacji giganta handlu detalicznego. Jednakże plan przedstawiony przez nowy zarząd spółki wydaje się ewolucją istniejących strategii, a nie rewolucją, której wielu się spodziewało – oceniają analitycy IGD Retail Analysis.
Reklama

Po pierwsze, nie pojawiła się oczekiwana przez wielu decyzja o wyjściu z jednego z rynków. -Spekulacje w ramach przygotowań do ogłoszonej strategii sugerowały, że Carrefour może sprzedać część swoich międzynarodowych operacji. Jednak z wyjątkiem wiadomości, że Carrefour i China Tencent podpisały wstępne porozumienie dotyczące strategicznej współpracy, nie było wzmianki o wyjściu z rynku – ocenia IGD Retail Analysis.

W odniesieniu do hipermarketów, Carrefour zapowiedział większe zaangażowanie w zarządzanie formatem na rodzimym rynku, mówiąc, że "we Francji nie planuje się zamknięć". Detalista ogłosił, że powierzchnia sprzedaży zostanie zmniejszona - o co najmniej 100 000 m kw. do 2020 r. – ale to tylko około 5 proc. całkowitej powierzchni hipermarketów Carrefoura we Francji.

- To dobra wiadomość dla dostawców, którzy mają zapewnioną ciągłość zamówień. Wszelkie wątpliwości związane z długoterminową współpracą z Carrefour w krajach, o których mówi się, że są na sprzedaż zostały wyeliminuje – oceniają analitycy. I dodają, że sprzedaż udziałów operacji Carrefoura w Chinach firmie Tencent powinna pomóc w lepszej rywalizacji na rynku chińskim. Może jednak zająć trochę czasu, zanim potencjalne korzyści z tej transakcji pojawią się na rodzimym rynku.

Druga kwestią analizowaną przez IGD są plany inwestycji w cyfrowe projekty. Plany zainwestowania 2,8 mld euro w ciągu 5 lata spełniają oczekiwania rynku. Analitycy zwracają uwagę, że inwestycje będą dokonywane głównie we Francji i obejmą: rozwój usługi dostawy do domu, rozszerzenie na kolejne miasta jednogodzinnej przesyłki ekspresowej, otwarcie 170 nowych lokalizacji Drive w kraju, a także rozwoju usługi Click & Collect do ponad połowy swoich sklepów do 2019 roku.

- Decyzja o dalszych inwestycjach online to dobra wiadomość dla dostawców, ponieważ Carrefour pozostaje w tyle za rywalami we Francji, a inwestycje pozwolą mu lepiej konkurować z Amazonem. Jednak osiągnięcie sprzedaży online na poziomie 5,2 miliarda euro do 2022 roku będzie trudne, zważywszy, że w 2016 roku sprzedaż ta we wszystkich kategoriach wyniosła 1,2 miliarda euro, a także ze względu na oraz rosnące konkurencyjne otoczenie w kraju – napisali analitycy IGD w raporcie.

IGD pozytywnie ocenia otwarcie się Carrefoura na partnerstwo, którego przykładem jest nie tylko ogłoszone w dniu publikacji strategii porozumienie z Tencent i Yonghui, ale też wcześniejsze umowy  z Fnac Darty i Showroomprivé. – To przykłady tego, jak współpracować z liderami sektora, aby ulepszać swoją działalność, głównie w obszarach innych niż spożywcze. Pozyskanie zewnętrznych talentów pomoże wnieść nowe myśli do istniejących problemów – oceniają analitycy.

Carrefour zobowiązał się także do utrzymania inwestycji w jakość, szczególnie w kategorii świeżych produktów i poprzez wzmocnienie asortymentu organicznego. Stwierdził, że kluczowym elementem inwestycji w jakość będzie również chęć "osiągnięcia jednej trzeciej sprzedaży za pośrednictwem produktów marki Carrefour do 2022 r.".

- Carrefour od dawna angażuje się w jakość i produkcję ekologiczną - w połowie lat dziewięćdziesiątych wprowadził na rynek markę Bio private label. W związku z tym, mimo że wiele uwagi poświęcono kwestii jakości żywności w przyszłości, nie wydaje się, aby detalista był nowicjuszem – ocenia IGD. I dodaje, że dostawcy będą musieli wyróżnić się na tle konkurencji, co zmusi ich do zwiększenia inwestycji w produkty, które dostarczają do Carrefour.

Kluczowym obszarem dla Carrefoura będzie zwiększenie wydajności operacyjnej, co doprowadzi do racjonalizacji central we wszystkich krajach. Kolejnym obszarem, jest optymalizacja zakupów bezpośrednich, co doprowadzi do zmniejszenia asortymentu o ponad 10 proc. oraz "negocjacji na poziomie międzynarodowym w celu skorzystania z obecności Grupy w ponad 30 krajach".

Zdaniem analityków IGD, część oszczędności jakie poczyni Carrefour zostanie zainwestowana w cenę, ale nie wydaje się, by planowano zmianę standardowych cen w sieciach należących do grupy. Uważaja oni, że inicjatywy zapowiedziane przez Carrefour przyczynią się do zwiększenia odwiedzalności sklepów, co pomoże lepiej konkurować z rywalizującymi cenowo rywalami w całej Europie, takimi jak Leclerc, Mercadona, Colruyt i dyskontów Aldi i Lidl.

- Oczekiwania co do strategii Carrefoura były prawdopodobnie znacznie wyższe dla komentatorów, którzy chcieli, aby spółka wprowadziła zmiany na dużą skalę w ramach planu transformacji. Jednak inicjatywy przedstawione w planie Carrefour 2022 wydają się możliwe do zrealizowania. Chociaż niektórzy mogą być rozczarowani ogłoszona strategią, to ukierunkowanie na świeże produkty spożywcze, e-commerce i cięcia kosztów, powinny zapewnić spółce podstawy do skuteczniejszego konkurowania w perspektywie średnioterminowej – czytamy w raporcie IGD.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum