Analitycy: Polska jednym z lepszych rynków dla Carrefoura. Wyzwaniem Francja i Chiny
W raporcie za czwarty kwartał 2017 roku Carrefour odnotował spowolnienie sprzedaży. Według wstępnych szacunków spółki, sprzedaż porównywalna (LfL) w całym 2017 roku wzrosła o 1,6 proc., wobec 3,0 proc. wzrostu w 2016 roku. Stwierdzono, że spowolnienie tempa wzrostu sprzedaży będzie miało wpływ na przychody operacyjne, które spadną o około 15 proc., oraz wolne przepływy pieniężne, które w 2017 r. wyniosły 950 mln euro w porównaniu do ponad 1 mld euro w 2016 r.
- Spowolnienie wzrostu Carrefoura na poziomie grupy, ciągłe wyzwanie na rynku wewnętrznym i w Europie Południowej oraz zmagania grupy w Azji najprawdopodobniej pojawią się w centrum strategii, której ogłoszenie zaplanowano na 23 stycznia – oceniają analitycy.
- Dyrektor zarządzający Carrefour, Alexandre Bompard, będzie musiał znaleźć równowagę pomiędzy dalszymi inwestycjami i utrzymaniem rentowności. Wyniki czwartego kwartału podkreślają potrzebę tej ukierunkowanej strategii, ale podkreślają też wyzwania, przed jakimi stoi Carrefour i Bompard - dodają.
IGD Retail Analysis przypomina, że w 2017 roku Carrefour odnotował spadek dynamiki sprzedaży LfL do 1,6 proc., przy wzroście w samym czwartym kwartale sięgającym poziomu 1,9 proc. Dla porównania, w całym 2016 roku wzrost LfL wyniósł 3 proc., a w czwartym kwartale 2016 r. 2,9 proc.
We Francji w samym czwartym kwartale 2017 r. sprzedaż ogółem spadła o 0,5 proc., na co wpłynęły wyniki w supermarketach. Sprzedaż LfL wzrosła o 1,5 proc., dzięki innym formatom. W Europie całkowita sprzedaż wzrosła o 3,3 proc. (po stałym kursie wymiany walut), dzięki dobrym wynikom w Hiszpanii, Polsce i Rumunii. Sprzedaż LfL wzrosła o 0,4 proc., napędzana przez rynek rumuński, który zrekompensował spowolnienie we Włoszech i Hiszpanii.
Grupa dobrze radzi sobie w Ameryce Łacińskiej - całkowita sprzedaż wzrosła tam o 8,4 proc., przy stałym kursie wymiany walut, dzięki marce Atacadão w Brazylii. Sprzedaż LfL wzrosła o 5,9 proc., szczególnie wysoki wzrost widoczny był w Argentynie.
Natomiast gorzej wypadł rynek azjatycki, głownie z powodu problemów w Chinach. Łączna sprzedaż spadła o 0,7 proc. przy stałych kursach wymiany walut, a spadek w Chinach (o 3,9 proc.) zniwelowały wzrosty na Tajwanie. Sprzedaż typu "like-for-like" spadła w Azji o 3,0 proc., głownie za sprawą sporej obniżki w Kraju Środka (o 5,4 proc.).
Wśród pozytywnych sygnałów w wynikach Carrefoura analitycy IGD Retail Analysis wymieniają: dobre efekty promocji we Francji (w hipermarketach sprzedaż LfL wzrosła o 0,7 proc. dzięki udanym kampaniom w Black Friday i na koniec roku), pozytywną dynamikę w Polsce i Rumunii, a także utrzymującą się siłę marki Atacadão w Brazylii.
- Po uruchomieniu szeregu inicjatyw i nowych projektów sklepów, wyniki Carrefour w Polsce i Rumunii zostaną z zadowoleniem przyjęte przez detalistę – oceniają analitycy.
Sprzedaż porównywalna wzrosła w Polsce o 1,9 proc. w czwartym kwartale i o 7,8 proc. w Rumunii.
Kolejnym pozytywem są wyniki sprzedaży segmentu non-food. – Spadek w produktach nieżywnościowych od dawna był problemem Carrefoura. Tym razem detalista poinformował o wzroście sprzedaży LfL w tym segmencie w ubiegłym roku – oceniają analitycy.
Jednak nie wszystko poszło zgodnie z planem, a przed Carrefourem stoją kolejne wyzwania.
Spółka tłumaczy w raporcie kwartalnym, że na spowolnienie wzrostu miała wpływ między innymi słaba inflacja cen żywności. - Podczas gdy Carrefour zwrócił uwagę na spowolnienie inflacji w Brazylii, które miało wpływ na jej wyniki, w Europie pod tym względem wystąpiły trendy podobne jak w 2016 r. To pokazuje, że oferta Carrefoura nie przyciąga nowych konsumentów ani nie zachęca stałych klientów do większych zakupów – oceniają analitycy.
Kolejnym wyzwaniem jest presja konkurencyjna na francuskim rynku. Jak ocenili analitycy, jest ona „niesłabnąca i trwa dłużej niż wielu oczekiwało”. - W obliczu tego wyzwania Carrefour i inni w tym kraju będą musieli nadal inwestować, aby pozostać konkurencyjnym – podkreśla IGD Retail Analysis.
Po okresie wzrostu, Włochy i Hiszpania odczuwają zwiększoną presję konkurencyjną, ponieważ inne sieci inwestują w ceny.
Dużym wyzwaniem pozostaje rynek chiński, na którym sprzedaż LfL spadła o 5,4 proc. w czwartym kwartale, kontynuując trend spadkowy. - Carrefour angażuje się w Chinach w perspektywie długoterminowej, jednak roczne spadki sprzedaży LfL sprawiają, że jego obecność w tym kraju będzie trudna do uzasadnienia – oceniają analitycy.