PARTNER PORTALU

Analitycy: Tempo otwarć sklepów Dino spada

Autor: PB 29 czerwca 2021 12:00

Analitycy: Tempo otwarć sklepów Dino spada Począwszy od roku 2013 widać spadający trend dynamik rozwoju sieci. Fot. Shutterstock

Analitycy Domu Maklerskiego Noble Securities oceniają, że w latach 2022-2023 sieć Dino powiększy się łącznie o 671 sklepów. Na koniec marca 2021 r. sieć Dino liczyła 1532 markety. Oznacza to, że sieć wzrosła rdr o 298 placówek i o 24,1 proc.

  • Tempo otwarć nowych sklepów Dino spada od 2013 roku. W 2023 siec zwiększy się o ponad 15 proc. rdr.
  • Analitycy szacują, że sprzedaż lfl w 2021 roku wzrośnie o 13,1 proc.
  • Ryzykiem dla realizacji prognoz jest m.in. wolniejszy od zakładanego rozwój sieci sprzedaży i pogorszenie sytuacji gospodarczej.

Analitycy DM Noble Securities oceniają, że pierwszy kwartał 2020 roku był dla spółki sprzedażowo bardzo mocny, ze względu na robione przez klientów zakupy na zapas na początku epidemii oraz wysoką inflację cen żywności (7,7 proc.). Z tego względu spółka raportowała wzrost sprzedaży porównywalnej (LFL) na poziomie 20,3 proc.

W pierwszym kwartale 2021 roku wysoka baza z poprzedniego roku oraz znacznie niższa inflacja cen żywności (0,6 proc.) spowodowały, że raportowane wzrosty LFL wyniosły 7,0 proc. r/r.

- Dynamiki procentowe okazały się być niższe niż te, do których spółka zdążyła przyzwyczaić rynek. Dodatkowo start podatku od sprzedaży detalicznej wpłynął negatywnie na sprzedaż (Zarząd szacował jego wpływ po pierwszym kwartale 2021 na minus 1,3 proc.). W dalszej części roku spodziewamy się jednak poprawy dynamik LFL, choć trzeci kwartał może być pod tym względem również nieco bardziej wymagający. Zarząd podtrzymuje cel na cały rok w postaci „niskiego, dwucyfrowego” wzrostu sprzedaży porównywalnej, nasze założenia na 2021 rok to 13,1 proc. – napisali analitycy w raporcie z 22 czerwca.

Ich zdaniem, założenie zarządu Dino, dotyczące utrzymania dynamiki 20-25 proc. wzrostu powierzchni sprzedaży do 2023 roku, jest nierealne.

- Począwszy od roku 2013 widać spadający trend dynamik rozwoju sieci. Zarząd zakłada na 2021 rok 20-proc. zwiększenie liczby otwieranych sklepów, czyli ~23 proc. zwiększenie powierzchni sprzedaży. Uwzględniamy powyższe plany w naszej wycenie oraz prognozujemy otwarcie 336 sklepów w 2022 roku (+19,2 proc.wzrostu powierzchni) i 325 sklepów w 2023 roku (+15,7 proc. wzrostu powierzchni) – czytamy w raporcie.

Analitycy DM Noble Securities zaznaczają, że obecnie największym zagrożeniem niespełnienia się prognoz jest ryzyko związane z wolniejszym od zakładanego rozwojem sieci sprzedaży. - Oprócz poprawy na poziomie mix-u produktowego, to właśnie wzrost skali działalności wpływa głównie na zwiększanie przychodów i poprawę marż. Dodatkowo czynniki mogące wpłynąć na pogorszenie ogólnej sytuacji gospodarczej, zmniejszające siłę nabywczą ludności, jak inflacja mogą negatywnie wpływać na poziom sprzedaży porównywalnej – tłumaczą.

Analitycy podnieśli rekomendację dla akcji Dino ze SPRZEDAJ do REDUKUJ jednocześnie podnosząc cenę docelową z 211,1 zł do 253,7 zł/akcję.

Przypomnijmy, Dino w tym roku powiększy się o dwa centra logistyczne. Niedawno zakończona została budowa centrum dystrybucyjnego w Sieroniowicach na południu Polski. Budowa drugiego centrum, w Sierpcu w centralnej Polsce, zbliża się do końca i będzie ono otwarte w drugiej połowie roku. Oba obiekty razem zapewnią obsługę kolejnych 700-800 sklepów Dino.  

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Ck 2021-06-29 12:45:35

    Ale pieprzycie głupoty.

    Non stop się Dino budują. Pod Kielcami prawdziwy wysyp. Dopiero co otwarli sklep w Piekoszowie. Za chwilę otwarcie w Rudzie Strawczyńskiej. W Strawczynie ruszyła budowa....pełno ich jak biedronek.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)



BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9152
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.