Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Analitycy: W budowie jest 850 tys. mkw. sklepów

Polska jest na piątym miejscu w Europie pod względem powierzchni handlowej, jaka ma być zbudowana do końca 2015 r. W budowie jest tu 850 tys. m kw. sklepów. Na tym nie koniec: tylko w Warszawie w przyszłym roku może rozpocząć się budowa galerii mieszczących łącznie 150 tys. mkw. sklepów - pisze wyborcza.biz.
Reklama
Obejmowały one 385 tradycyjnych i specjalistycznych centrów handlowych, 37 parków handlowych oraz 10 centrów wyprzedażowych (dwa kolejne są w budowie). W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. polski rynek wzbogacił się o ponad 317 tys. m kw. powierzchni w 14 nowych i trzech rozbudowanych obiektach, co oznacza wzrost o 42 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W bieżącym roku rozbudowy stanowiły ok. 5 proc. nowej podaży powierzchni handlowej.

Największym centrum handlowym, jakie oddane zostało w Polsce w 2014 r., jest otwarte w marcu Atrium Felicity w Lublinie o powierzchni 75 tys. m kw. Drugi największy obiekt to Galeria Warmińska w Olsztynie (41 tys. m kw. GLA), której otwarcie miało miejsce we wrześniu - podlicza Magdalena Sadal z działu wycen i doradztwa firmy Cushman & Wakefield. Według analityków tej firmy obecnie w Polsce w budowie jest ok. 850 tys. m kw. powierzchni handlowej, z czego ok. 150 tys. m kw. powinno trafić na rynek do końca grudnia 2014 r.

Według najnowszych danych szacunkowych w tym roku w Polsce na rynek trafi w sumie 470 tys. m kw. sklepów - to o jedną czwartą mniej niż w ubiegłym roku. Tegoroczna podaż w Polsce to przede wszystkim nieduże obiekty budowane w mniejszych miastach. Dotychczas tylko 47 proc. nowej powierzchni oddano do użytku w miastach liczących ponad 100 tys. mieszkańców i nie otwarto żadnego nowego obiektu w dużych ośrodkach miejskich. Dla porównania: w 2013 r. dwie trzecie nowej podaży przypadło na osiem aglomeracji.

Analitycy z firmy Knight Frank również potwierdzają trend polegający na budowaniu centrów handlowych w mniejszych miastach. Według Knight Frank średnie nasycenie powierzchnią handlową w ośmiu głównych aglomeracjach wyniosło 550 m kw. na tysiąc mieszkańców. Przy tym Warszawa, mimo największych zasobów, jest najmniej nasyconym rynkiem.

Stawki czynszu za powierzchnie handlowe typu "prime" w Polsce pozostają na stabilnym poziomie. W najbliższym czasie nie należy spodziewać się zmian tych stawek. Najdroższym rynkiem handlowym pozostaje Warszawa, gdzie najemcy centrów handlowych w najlepszych lokalizacjach za lokale do 100 m kw. zobowiązani są do zapłaty czynszu w wysokości nawet 100 euro za m kw. miesięcznie. Na rynkach regionalnych stawki wahają się od 30 do 60 euro.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.