Analitycy: W dwa lata Dino wyda ponad 1 mld zł na inwestycje

- Po bardzo dobrych wynikach za pierwsze półrocze 2017 r., podwyższamy nasze prognozy na najbliższe lata. Ze względu na korzystną sytuację makroekonomiczną (program 500 plus, inflacja cen żywności) oraz pozytywne tendencje widoczne na koszyku, podnosimy istotnie nasze prognozy wzrostu sprzedaży LFL, przy jednoczesnym utrzymaniu marży brutto na średniorocznym poziomie 22,9 proc. w latach 2017-2020 – oceniają analitycy.
W pierwszym półroczu 2017 r. sprzedaż LFL Dino wzrosła o 14,7 proc. – Spodziewamy się, że w całym 2017 r. Dino pokaże 13,5 proc. wzrost sprzedaży LFL – przewidują analitycy.
Jest to podwyższenie prognozy wzrostu sprzedaży. Poprzednio analitycy DM PKO BP zakładali, że sprzedaż Dino wzrośnie o 8 proc. w 2017 r. W 2018 r. spodziewają się oni obecnie 10 proc. wzrostu sprzedaży (poprzednia prognoza mówiła o 4 proc.).
Z drugiej jednak strony, jak zauważają analitycy DM PKO BP, zakładany szybszy wzrost liczby otwarć oraz planowane inwestycje w logistykę i Agro-Rydzynę przekładają się na wyższe wydatki inwestycyjne i rosnące zadłużenie.
Ich zdaniem, w 2017 r. wydatki inwestycyjne wyniosą około 495 mln zł, w tym 350 mln zł zostanie przeznaczone na otwarcia 133 sklepów, 30 mln zł na rozbudowę obecnych centrów logistycznych, 40 mln zł na logistykę, 30 mln zł na rozbudowę i maszyny w Agro-Rydzynie, 20 mln zł na odtworzenia istniejących sklepów, 15 mln zł na zakup działek pod budowę nowych centrów logistycznych.
W 2018 r. wydatki inwestycyjne będą wyższe i wyniosą około 540 mln zł, w tym 370 mln zł zostanie wydane na otwarcia 140 sklepów, 100 mln zł na budowę nowych centów logistycznych, 40 mln zł na budowę drugiego zakładu Agro-Rydzyna, 20 mln zł na odtworzenia istniejących sklepów.
Analitycy przypominają, że strategia Dino zakłada przekroczenie 1200 sklepów do 2020 r. - Spółka dąży do osiągnięcia założonego celu poprzez zwiększenie zagęszczenia sieci głównie na terenie „starych” regionów, jak np. województwo wielkopolskie, dolnośląskie i lubuskie. W dalszej kolejności strategia zakłada stopniową organiczną ekspansję w kierunku północnym, centralnym i południowym na cztery nowe województwa - warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie i podkarpackie. Zarząd ocenia, że w obecnych warunkach konkurencyjnych na rynku jest miejsce na przynajmniej 2700 sklepów Dino (w obliczu zagęszczenia sklepów głównych konkurentów grupy w każdym z regionów) – czytamy w raporcie DM PKO BP.
- W naszych prognozach jesteśmy nieco bardziej konserwatywni, niż zarząd spółki. Zakładamy, że Dino otworzy netto 133 sklepów w 2017 i po 140 sklepów w latach 2018-2019. W konsekwencji szacujemy, że na koniec 2020 r. Dino będzie zarządzać siecią 1176 sklepów – przewidują analitycy. Wcześniej ich prognoza mówiła o 1158 sklepach na koniec 2020 r.
Analitycy zwracają uwagę, że na koniec czerwca 2017 r. Dino miało 429 zabezpieczonych lokalizacji dla nowych sklepów. Liczba ta obejmuje 116 zakupionych działek, przy czym na 70 budowane są już sklepy, oraz 313 podpisanych przedwstępnych umów na nowe nieruchomości. - Oznacza to, że spółka jest w pełni przygotowana na dalszy wzrost przez kolejne dwa lata, co jest spójne z przyjętą strategią szybkiego rozwoju sieci - oceniają.
Analitycy DM PKO BP rekomendują trzymanie akcji Dino, wyceniając walory spółki na 69 zł za akcję.