PARTNER PORTALU

Analityk: Cały rynek FMCG nie ucierpi na zakazie handlu, ale niektóre branże tak

Autor: dlahandlu.pl 23 kwietnia 2018 10:15

Analityk: Cały rynek FMCG nie ucierpi na zakazie handlu, ale niektóre branże tak fot. Shutterstock

Małe sieci gastronomiczne, które zlokalizowane są głownie w centrach handlowych i galeriach mogą ucierpieć na zakazie handlu w niedziele – uważa Maria Mickiewicz, analityk Pekao Investment Banking. Jej zdaniem, konsumenci wkrótce powinni przyzwyczaić się do niehandlowych niedziel i zjawisko robienia zakupów „na zapas” osłabnie, natomiast zwiększenie zainteresowania konsumentów zakupami w Internecie powinno się utrzymać.

- Jeśli chodzi o podejście całościowe do branży FMCG, zakładam, że społeczeństwo nie będzie konsumowało mniej i cały rynek FMCG nie powinien ucierpieć. Zakupy niedzielne przesuwają się na pozostałe dni tygodnia, tym bardziej, że wielu graczy wydłużyło godziny pracy – mówi Maria Mickiewicz, w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl.

Jej zdaniem, patrząc na cały sektor sprzedaży detalicznej, wydaje się, że mogą ucierpieć tzw. zakupy impulsowe, dokonywane w niedziele, które nie dotyczą dóbr pierwszej potrzeby. Możemy do nich zaliczyć część zakupów odzieżowych, np. spontaniczny zakup T-shirta podczas wizyty w galerii. - Z pierwszych sygnałów od spółek giełdowych wynika, że te zakupy częściowo przesuwają się na sobotę czy poniedziałek, nie rekompensując jednak w pełni braku zakupów niedzielnych - mówi.

Przeczytaj także:

W przypadku branży gastronomicznej, mogą ucierpieć takie małe sieci, które są w zdecydowanej większości eksponowane na konsumenta przez galerie handlowe. - Konsument przy okazji robienia zakupów niedzielnych spędzał w galerii nawet kilka godzin i przy okazji odwiedzał cukiernię, kawiarnię czy lokale oferujące fast food. Teraz, nawet jeśli część gastronomiczna galerii jest otwarta w niedzielę, to ich obroty zapewne spadną wraz ze spadkiem odwiedzalności galerii – tłumaczy ekspertka.

- Najmniej powinny ucierpieć te z dużych sieci, które oprócz ekspozycji przez galerie handlowe posiadają również lokale, restauracje, czy kawiarnie w dobrych lokalizacjach na ulicach. Tam bowiem powinna przenieść się część konsumentów, która przyzwyczaiła się już do tego, że nie gotuje w niedzielę. Operatorzy gastronomiczni, którzy są zlokalizowani wyłącznie w galeriach, mogą mieć problemy, ale na razie jest jeszcze za wcześnie, by ocenić ich skalę - dodaje.

Zakaz handlu w niedzielę zmienia nawyki zakupowe konsumentów. Widoczne jest zjawisko robienia zakupów na zapas, jednak, zdaniem Marii Mickiewicz, z czasem powinno ono się ustabilizować.

- Pytanie, kiedy to nastąpi. Zakładam, że już od maja konsument powinien zachowywać się nieco bardziej racjonalnie i przyzwyczaić do tego, że w niektóre niedziele sklepy są zamknięte. Natomiast mocniejsze przywiązanie się konsumenta do zakupów internetowych powinno, w mojej ocenie, mieć charakter bardziej trwały. Niehandlowa niedziela może zachęcić do zakupów online część konsumentów, którzy nigdy wcześniej z tej formy zakupów nie korzystali bądź korzystali bardzo rzadko. Niektórzy z nich mogą w tej formule pozostać. Zakaz handlu w niedziele może zatem nieco przyspieszyć obserwowany od kilku lat trend przesuwania się zakupów do Internetu. Problem mogą mieć te firmy handlowe, które albo zaniedbały rozwój Internetu albo których zwyczajnie nie stać na większe inwestycje w ten kanał - mówi.

- Jeśli chodzi o rynek FMCG, to udział e-commerce pozostaje ograniczony tylko do kilku największych aglomeracji w kraju. W mojej ocenie zakaz niedzielny w dużym stopniu tego nie zmieni, przynajmniej nie w krótkim terminie - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9004
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    9,98

  • Śr

    5,31

  • Min

    4,21

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.