Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Analityk: Eurocash będzie przejmował, ale już mniejsze sieci

Strategia Eurocash otwarcia 900 nowych sklepów w ciągu 5 najbliższych lat jest ambitna – uważa Maria Mickiewicz, analityk Pekao Investment Banking. - Na ten moment w naszych prognozach zakładamy 540 nowych sklepów Delikatesy Centrum do końca roku 2023. W modelu nie uwzględniamy jednak żadnych ewentualnych nowych przejęć, których oczywiście nie można wykluczyć – mówi.
Reklama

- Po drugim kwartale zadłużenie netto spółki w odniesieniu do zysku EBITDA wyniosło 1.9x, wzrastając rok do roku. Jest to poziom pozostawiający jednak cały czas miejsce na mniejsze akwizycje w segmencie detalicznym, jak chociażby planowane przejęcie 26 sklepów pod szyldem Lewiatan. Jest to częścią strategii spółki i zakładam, że Eurocash będzie dalej przejmował mniejsze sieci detaliczne – mówi Maria Mickiewicz, w rozmowie z dlahandlu.pl.

- W kontekście ewentualnych większych przejęć sprawa może nie być już tak oczywista pod kątem finansowania transakcji, przynajmniej w krótkim terminie, dopóki spółka nie odciąży bilansu. Dodatkowo ewentualne większe transakcje mogłyby na dłużej „utknąć” w oczekiwaniu na zgodę UOKiK. Nie zapominajmy również o konkurencji. Przykładowo, Maxima po sfinalizowaniu przejęcia Emperii może mieć dalszy apetyt na konsolidację rynku w obszarze supermarketów - dodaje.

Grupa Eurocash przedstawiła pod koniec lutego strategię na najbliższe 5 lat. Grupa zakłada otwarcie nowych 900 sklepów do 2023 roku i wydatki na inwestycje na poziomie 1-2 mld zł.

- W mojej ocenie jest to cel ambitny, który musiałby być wsparty większymi akwizycjami oraz szybkim otwieraniem sklepów własnych, a to nowy element w strategii Eurocash. Na tym etapie jest jeszcze zdecydowanie za wcześnie by ocenić, jak spółka będzie sobie radzić w tym obszarze. Na ten moment w naszych prognozach zakładamy 540 nowych sklepów Delikatesy Centrum do końca roku 2023. W modelu nie uwzględniamy jednak żadnych ewentualnych nowych przejęć, których oczywiście nie można wykluczyć – mówi Maria Mickiewicz.

Strategicznym celem grupy Eurocash jest stworzenie największej w Polsce sieci supermarketów. Do sieci w ramach franczyzy będą mogli przyłączać się niezależni przedsiębiorcy. By przyspieszyć jej ekspansję, będzie ona również rozwijana poprzez otwieranie nowych własnych sklepów (wspólnie z partnerami z sektora nieruchomości) oraz dalsze przejęcia lokalnych sieci supermarketów.

Przychody Grupy Eurocash w pierwszym półroczu 2018 r. sięgnęły blisko 10,8 mld zł, co oznacza wzrost o prawie 7 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2017 r. Wzrost organiczny grupy (z wyłączeniem przejętej w drugim kwartale sieci sklepów Mila) wyniósł ponad 5 proc.

Na dzień 30 czerwca 2018 r. sieć handlu hurtowego Grupy Eurocash obejmowała 180 hurtowni cash & carry. Do sieci Delikatesów Centrum należało 1274 supermarkety (w tym 125 sklepów własnych), natomiast sieć „abc” obejmowała 8 453 lokalne sklepy spożywcze. W sieciach franczyzowych i partnerskich Eurocash Dystrybucja zrzeszonych było 4 902 sklepów - podała spółka w rocznym raporcie.

W tym roku Eurocash sfinalizował zakup sieci Mila SA – właściciela 187 supermarketów zlokalizowanych głównie w centralnej Polsce, natomiast w ubiegłym roku zakup sieci EKO liczącej niemal 250 sklepów spożywczych. Grupa Eurocash jest także mniejszościowym udziałowcem internetowego sklepu działającego w segmencie e-grocery, Frisco.pl. Spółka czeka na zgodę UOKiK na nabycie udziałów w spółce Partner Sp. z o.o. z siedzibą w Lipni – firmie, która prowadzi 26 sklepów pod szyldem Lewiatan. Eurocash jest większościowym udziałowcem Lewiatana Holding.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum