PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Analityk: Mere to sklep niezwyczajny ale czasy też mamy wyjątkowe

www.portalspozywczy.pl 3 sierpnia 2020 09:55

Czy twardy dyskont Mere, który 25 lipca otworzył w Polsce swój pierwszy sklep zawojuje nasz kraj? - Hard dyskontowy profil oferty Mere może dobrze „wstrzelić się” w warunki przedłużającego się kryzysu „wirusowego”, który uwypukla skutki spowolnienia koniunkturalnego, a może i recesji - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji w latach 2000-2017.

- Mniej więcej rok temu Mere miało zaistnieć w Polsce. Spotkało się wtedy z dość sceptycznymi komentarzami, sam zresztą napisałem taki – życząc powodzenia i wskazując na warunki utrudniające ten zamysł. Wśród argumentów oczywiście pojawiło się wskazanie na wyjątkową gęstość polskiego rynku i jego zróżnicowanie, także wśród formatów tanich, oraz na oczywistą w tych warunkach konkurencyjność. Oczywiście liczy się cena, ale nie tylko. Tym bardziej, że cały rynek, a w tym przede wszystkim segment dyskontowy skierował swój rozwój ku polepszeniu standardów zakupu i ułatwieniu masowego dostępu do niedrogich, niezłej jakości marek własnych. I te okoliczności, choć w zmienionej przez pandemię formie, trwają do dziś - mówi Andrzej Faliński.

- Twierdzę zatem, że wejście Mere nadal jest zjawiskiem nowym. Historia hard dyskontu nie jest w Polsce historią sukcesu, więc może tym razem… Rynek ewoluuje u nas bowiem w przeciwnym do standardu Mere kierunku. Ku bogatszym profilom ofertowo-obsługowym w każdym formacie. Mimo to, że Mere to hard dyskont, z dyskontami konkurował nie będzie. Obawy, że zagrozi Biedronce, Lidlowi czy Netto są raczej trybami retorycznymi niż hipotezami. To nie ten klient, nie te zakupy, nie ten towar, nie ten komfort zakupu. To raczej konkurent skromnych sklepików o bardzo ubogiej ofercie, gdzie bardzo trudno wypracować korzystną cenę (brak skali, wysoki koszt jednostkowy). To także - ewentualnie, jeśli do tego dojdzie, a zanosi się - konkurent firm dotowanych, sztucznie utrzymujących niskie, socjalne ceny - dodaje.

Ekspert uważa, że hard dyskontowy profil oferty Mere może jednak dobrze „wstrzelić się” w warunki przedłużającego się kryzysu „wirusowego”, który uwypukla i jeszcze bardziej uwypukli skutki spowolnienia koniunkturalnego, a może i recesji.

- Spodziewane spadki dochodów, zagrożenie bankructwami, ale raczej nie sieci dyskontowych, może dać asumpt do powstania nowego typu oferty. Nie zrewolucjonizuje ona rynku, bo jednak jest to rynek potężnych sieci jednolitych własnościowo i franczyzowych, ale… Może mieć ułatwioną ekspansję, bo bankructwa będą i to nie tylko w pośród przeżywających złe czasy - nie od dziś - hipermarketów, ale i supermarketów, czy sklepów osiedlowych. Konkurencja wzrośnie, więc procesy koncentracyjne przyspieszą, zatem i dla Mere oraz podobnych zostanie jakiś kąsek - tłumaczy.

www.portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Polak myslacy 2020-08-04 18:03:40

    Czyli kolejny przykład jak „pseudoprawica” zabiła polskie firmy. Nie dość, ze w ostatnich latach zwiększył się import rosyjskiego węgla, to teraz małe osiedlowe sklepiki dostaną kijem po plecach. Brawo dojna zmiano!!

  • Jxhxjcjfu 2020-08-03 14:49:48

    Merem to będzie Wielki Sukces pod warunkiem że szybki stworzą sieć.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6334
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.