PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Analityk o Dino i Eurocash. Która strategia rozwoju jest bardziej efektywna?

Autor: dlahandlu.pl, PB 3 marca 2020 15:51

Analityk o Dino i Eurocash. Która strategia rozwoju jest bardziej efektywna? Dino dużo inwestuje we własne sklepy. Tymczasem Eurocash skupia się na powiększaniu sieci poprzez franczyzę. Fot. Shutterstock

Ambitne plany rozwoju sieci handlowych należących do Eurocash i Dino oznaczają, że miejsce na polskim rynku detalicznym będzie się kurczyło. Tym bardziej, że Jeronimo Martins także zapowiada otwieranie mniejszych sklepów w małych miejscowościach, we współpracy z partnerami – mówi w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl Piotr Bogusz, analityk DM mBanku.

Eurocash, w strategii z 2018 roku, zakłada otwarcie 900 supermarketów do 2023 roku. Czy ten plan jest jeszcze możliwy do zrealizowania?

Plan Eurocash jest mocno uzależniony od skłonności franczyzobiorców do otwierania sklepów. Tymczasem otoczenie rynkowe jest trudne. Spowolnienie gospodarcze może spowodować mniejszą rentowność tego biznesu, co z kolei mogłoby zmniejszyć skłonność przedsiębiorców do wchodzenia we franczyzę.

W strategii, którą Eurocash opublikował niemal dwa lata temu, firma zakładała rozwój także poprzez otwieranie nowych własnych sklepów (wspólnie z partnerami z sektora nieruchomości) oraz dalsze przejęcia lokalnych sieci supermarketów. Wydaje się, że w spółka może spróbować teraz powiększać sieć sklepów poprzez otwieranie placówek w kooperacji z partnerami.

Oceniam, że plan Eurocash jest ambitny, dlatego spodziewam się, że zarząd może przedstawić jego aktualizację. Myślę, że dobrą okazją ku temu byłaby publikacja wyników grupy za 2019 rok.

W innej sytuacji znajduje się sieć Dino, która zakładała powiększenie sieci do 1200 sklepów do końca 2020 roku. Tymczasem plan już został zrealizowany – na koniec 2019 roku sieć liczyła 1218 sklepów…

Dino bardzo dynamicznie się rozwija. Szacuję, że w 2020 roku może otworzyć rekordowe 290 sklepów, co znaczyłoby, że dojdzie do rekordowych poziomów ekspansji odnotowanych przez sieć Biedronka.

To oznacza, że miejsce na rynku będzie się kurczyło. Tym bardziej, że Jeronimo Martins także zapowiada otwieranie mniejszych sklepów w małych miejscowościach we współpracy z partnerami.

Co jest silną stroną Dino?

Na pewno jest to homogeniczność sklepów, które w zasadzie nie różnią się od siebie. Spółka mało inwestuje w marketing, dzięki czemu generuje mniejsze koszty. Integracja pionowa w segmencie mięsa i wędlin – sieć posiada własny zakład mięsny Agro Rydzyna – pomaga poprawić marże.

Dino postawiło na sklepy własne. Dzięki temu mogą wchodzić w lokalizacje, które nie są atrakcyjne dla innych graczy, bo np. brakuje tam nieruchomości do wynajmu.

W czym taka strategia jest lepsza od strategii Eurocash?

Dino dużo inwestuje we własne sklepy. Tymczasem Eurocash skupia się na powiększaniu sieci poprzez franczyzę. To są sklepy niezależnych właścicieli, więc brakuje tu takich inwestycji, jakie robi Dino.

Poza tym, każdy sklep franczyzowy jest inny, a Dino cały czas otwiera sklepy podobne do siebie, w tym samym metrażu. W grupie Eurocash działają placówki o różnej powierzchni, co z kolei może być wyzwaniem w kwestii logistyki.

Widać, że strategia przejęć, na którą postawił Eurocash nie do końca się sprawdza – konieczna jest integracja przejętych sklepów, a to sprawia, że wydłuża się czas potrzebny do uzyskania docelowej marży. Ważne jest także to, że Eurocash nie działa tylko w detalu, ale też i w hurcie – zaopatruje sklepy i segment HoReCa. To dużo bardziej zróżnicowany biznes, którym trudniej jest zarządzać.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6176
Ilość aktualnych ofert: 513107

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,29

  • Śr

    2,66

  • Min

    2,18

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.