PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Analiza: Będziemy jeść mniej cukru, ale kupować więcej piwa?

Autor: pr, dlahandlu.pl 3 lutego 2020 09:38

Analiza: Będziemy jeść mniej cukru, ale kupować więcej piwa? 7 proc. dorosłych Polaków pije piwo codziennie lub prawie codziennie, fot. shutterstock

Według Instytut Staszica państwo walcząc z cukrem w napojach, wspiera konsumpcję niskoprocentowych napojów alkoholowych.

Pod koniec ubiegłego roku (20 grudnia 2019 r.) opublikowano przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z promocją prozdrowotnych wyborów konsumentów. Wejście w życie nowych przepisów przewidziano na 1 kwietnia br.

Piwo –cztery dekady preferencyjnych regulacji

Zdaniem Instytutu Staszica, obszarem, nad którym szczególnie należy się pochylić przy analizie tego projektu, jest jego konstrukcja pod kątem jego wpływu na skuteczność polityki alkoholowej państwa. W roku 2018 Instytut Staszica przygotował i opublikował raport dotyczący polityki alkoholowej państwa w świetle ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi – jednej z trzech ustaw, które dotrwały od czasów stanu wojennego do naszej epoki. Konkluzją raportu było, iż ustawa jest całkowicie niedopasowana do gospodarczych i społecznych realiów Polski XXI wieku – w 30 lat po transformacji ustrojowej. Jednym z jej przejawów jest zawarty w ustawie postulat przekierowywania konsumpcji z alkoholi mocnych na niskoprocentowe. W praktyce oznaczało to walkę z alkoholem wysokoprocentowym przy jednoczesnym traktowaniu piwa jako „alkoholu nie na serio” i licznych akcyzowych i reklamowych ułatwieniach dla tego rodzaju alkoholu. Tymczasem od 1989 roku spożycie alkoholi mocnych spadło blisko 3-krotnie z 14,9 l w 1980 r. do 5 l w 2016 r. na głowę. I obecnie odpowiada za 36% spożycia. Natomiast najwięcej czystego alkoholu etylowego spożywane jest w piwie (59%) zaś 9% w winie.
Piwo ma największy udział w rynku – 62,6% i jest to rekord w skali UE. Złocisty trunek jest też alkoholem spożywanym najczęściej – 7% dorosłych Polaków pije je codziennie lub prawie codziennie, natomiast ok. 40% przynajmniej raz w tygodniu. Z kolei napoje spirytusowe z podobną częstotliwością (raz w tygodniu) pije mniej niż 20% badanych, zaś wino – 4%.
Ponadto trzeba zauważyć, że zmiana preferencji konsumentów, a także działania organów państwa w czasie obowiązywania ustawy, spowodowały kilka zjawisk, które są ewidentnie negatywne. Chodzi tutaj zwłaszcza o pojawienie się szkodliwych stereotypów dotyczących mniejszej społecznej szkodliwości spożywania alkoholu w napojach niskoprocentowych, zwłaszcza w piwie.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6292
Ilość aktualnych ofert: 513041

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,29

  • Śr

    2,66

  • Min

    2,18

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.