Analiza Google: Jakie produkty żywnościowe zyskują, a jakie tracą popularność

W wyszukiwarce dają się również zaobserwować powracające trendy sezonowe, które czasami mogą pojawić się po raz kolejny, ale ze zdwojoną siłą. Produkty i dania tego typu najbardziej zyskujące popularność w analogicznym okresie to na przykład, pierniczki świąteczne (+129%), kasza bulgur (+111%), leczo z cukinii (+108%), chlebek bananowy (+90%), koktaile (+71%), lody (+69%), orzechy nerkowca (+64%), chłodnik (+63%), nalewka z pigwy (+60%), kawa mrożona (+53%).
Niektóre produkty czy przepisy niespodziewanie stają się wyjątkowo modne. Intensywne i nagłe zainteresowanie może jednak nie potrwać długo. W omawianym przedziale czasowym najszybsze wzrosty odnotowały, sałatka z tortellini (+428%), kasza orkiszowa (+410%), pączki domowe (+324%), tamago (+249%), malinowa chmurka (+173%), mąka kokosowa (+145%), mleko kokosowe (+100%), ocet jabłkowy właściwości (+99%) i zielone koktajle (+83%).
Czym Polacy przestają się interesować?
W ostatnim roku spadło zainteresowanie internautów takimi składnikami i potrawami, jak jagody acai (-63%), stevia (-34%), zielona kawa (-32%), sałatka z brokułami (-30%), dieta kopenhaska (-26%), dorada (-25%), kawa zielona (-25%), kwas chlebowy (-23%) czy sałatka z rukoli (-21%).
Niektóre trendy żywieniowe tracą popularność sezonowo i można spodziewać się podobnej tendencji corocznie w tym samym okresie. Często jest to związane z sezonową dostępnością niektórych warzyw, owoców i grzybów czy różnymi okazjami, jak święta. Przykładem takich produktów są, grzyby marynowane (-45%), dynia w occie (-37%), dżem z dyni (-32%), panini (-31%), gęś pieczona (-28%), ryba po japońsku (-28%), sos kurkowy (-23%), ciasteczka maślane (-23%) lub podgrzybek (-22%).
Wśród zapytań, które Polacy wpisywali w wyszukiwarkę można zauważyć również przemijające mody żywieniowe. Dotyczy to produktów i potraw, które osiągnęły już maksimum swojej popularności i nagle zaczynają ją tracić. Jak wskazuje analiza są to, cannelloni, focaccia, smoczy owoc, cydr, zapiekanka z ziemniakami, chaczapuri, kopi luwak, ciasto filo, ciasto z mikrofali czy sznaps.
Czego Polacy szukają w obrębie najpopularniejszych kategorii żywieniowych?
Oleje
Wyszukiwania olejów zarówno dla zastosowań kulinarnych, jak i kosmetycznych od 2010 r. stanowią silny trend charakteryzujący się wzrostami nawet o 30% r/r. Poza wspomnianym już olejem kokosowym, największą popularnością cieszy się również olej z czarnuszki ze wzrostem wyszukiwań na poziomie 87%. Innymi wprawdzie mniej powszechnymi, ale cieszącymi się aktualnie najszybszymi wzrostami są m.in. olej z ostropestu (+50%), olejek różany (+23%), olej rydzowy (+22%) oraz olej z rokitnika (+32%). Co ciekawe olej kokosowy na trwałe zajął już miejsce oleju arganowego - jego popularność w wyszukiwarce wysunęła się na prowadzenie w sierpniu 2014 r. i stale utrzymuje tę tendencję. Olej kokosowy cieszy się największą bezwzględną liczbą wyszukiwań wśród wszystkich haseł żywieniowych notujących obecnie największe wzrosty zainteresowania. Polacy starają się również dowiedzieć jak najwięcej o jego właściwościach zarówno w zakresie żywienia, jak i pielęgnacji urody. Świadczą o tym hasła pojawiające się przy okazji zapytań o olej kokosowy, takie jak właściwości, cena, na włosy, zastosowanie, biedronka, gdzie kupić, do smażenia, na twarz, odchudzanie, opinie, włosy, przepisy, do włosów, rafinowany czy nierafinowany, rossmann, nierafinowany, tłoczony na zimno.
Kasze
Wyszukiwania dla kasz zaczęły znacznie wzrastać w 2013 r. i osiągają obecnie największe wartości. Jest to trend sezonowy, który zazwyczaj trwa od jesieni do wczesnej wiosny. Najpopularniejsze kasze wśród Polaków to ciągle jaglana (+1%) i gryczana (+13%). Top wyszukiwania związane z kaszą to aktualnie kasza bulgur (+111%), kasza pęczak (+43%), kaszotto (+168%), ciasto z kaszy jaglanej (+55%), rafaello z kaszy jaglanej (+719%), kasza orkiszowa (+410%), sałatka z kaszą jaglaną (+42%), kasza owsiana (+88%).
Polaków interesują również wszelkie możliwe zastosowania kaszy jaglanej. W sieci wyszukują szukają wielu oryginalnych przepisów z jej wykorzystaniem. Najczęściej pojawiające się hasła to płatki jaglane, kotlety z kaszy jaglanej, jaglany detoks, kasza jaglana z warzywami, ciasto z kaszy jaglanej, rafaello z kaszy jaglanej, jaglanka, placki z kaszy jaglanej, kasza jaglana na słodko, sałatka z kaszą jaglaną, budyń jaglany, mąka jaglana, brownie z kaszy jaglanej, sernik z kaszy jaglanej, zapiekanka z kaszy jaglanej.
Zdrowe jedzenie
Polacy coraz większą wagę przywiązują do zdrowego żywienia, dbania o własne samopoczucie i kondycję oraz zbilansowaną dietę. Wyszukiwania dotyczące zdrowego jedzenia (+56%), zdrowego obiadu (+55%) czy zdrowych przekąsek (+43%) stanowią najwyraźniejszy trend zapytań związanych z jedzeniem w ogóle. Spośród zdrowej żywności najszybciej popularność zyskują obecnie przekąski: jagody goji (+78%), pestki moreli (+68%), orzechy nerkowca (+64%) czy orzechy brazylijskie (+43%); przyprawy: sól himalajska (+80%), acerola (+40%), graviola (+56%), ocet jabłkowy przepis (+51%); zdrowe zamienniki kalorycznych przekąsek i składników: bataty pieczone (+93%), masło klarowane (+43%), chipsy z jarmużu (+116%), mleko bez laktozy (+52%) oraz napoje: mleko kokosowe (+100%), koktajl z kiwi (+84%), woda kokosowa (+99%), yerba (+60%).
Polacy stale interesują się również pomysłami na diety. Obecnie najbardziej popularne są dieta oxy (+50%), dieta paleo (+85%), dieta redukcyjna (+52%), dieta dąbrowskiej (+34%) czy dieta lekkostrawna (+27%). Z kolei popularność najszybciej zyskują dieta ketogeniczna (+95%) i dieta atkinsa (+99%).
Zagraniczne inspiracje
Polscy internauci stale starają się poszerzać swoje kulinarne horyzonty i poszukują inspiracji na potrawy ze wszystkich zakątków świata. Najpopularniejsze dania i napoje z Europy to chorizo (+45%), fondant +74%, aperol (+71%); z USA, pastrami (+111%); z Południowej Ameryki, ceviche (+73%), taco (+61%) i churros (+54%); ze Środkowego Wschodu, szakszuka (+157%) i pasta tahini (+72%); a z Dalekiego Wschodu, tamago (+249%), pad thai (+70%), ramen (+60%), sos teriyaki (+59%), zupa tajska (+53%), kimchi (+49%) i makaron ryżowy (+40%).
Potrawy tradycyjne
Poza trendami związanymi ze zdrowym odżywianiem i zagranicznymi inspiracjami, potrawy tradycyjne kuchni polskiej nadal dominują wśród kulinarnych zainteresowań Polaków. Internauci poszukują klasycznych dań, które pamiętają jeszcze z domów rodzinnych, jak na przykład, chłodnik (+63%), racuchy drożdżowe (+85%), omlet na słodko (+49%), nalewka z wiśni (+60%), buraczki zasmażane (+53%) botwina (+47%) czy nalewka z pigwy (+60%). Polacy interesują się też przepisami na tradycyjne potrawy z okazji świąt, szczególnie tych Bożego Narodzenia, najczęściej są to pierniczki świąteczne (+129%), barszcz wigilijny (+131%), makowiec zawijany (+94%), łazanki z kapustą (+143%), pascha wielkanocna (+413%) czy pączki domowe (+324%). Co ciekawe do mody wracają także tradycyjne i raczej zapomniane składniki potraw czy sposoby ich przygotowania. Wskazują na to zyskujące na popularności hasła, jak skorzonera (+44%), smardze (+222%), zakwas z buraków (+176%), pieczone buraki (+56%) czy zakwas na żur (+179%).
Wnioski dla firm oferujących poszukiwane produkty
Analiza trendów wyszukiwania pomaga zdecydować, które produkty warto jest aktualnie włączyć do oferty sklepu z żywnością, a także na które postawić w kampaniach reklamowych online. To również cenne wskazówki, co do sposobu konstrukcji oferty danego sklepu internetowego, która powinna koncentrować się wokół konkretnych popularnych kategorii produktowych. Internautów interesują też treści związane z danymi produktami - np. przepisy na dania z kaszą jaglaną - co dla specjalistów od marketingu może być cenną wskazówką odnośnie tego, jak budować efektywny kontent czy atrakcyjnie opisywać produkty obecne w asortymencie sklepu. Ludzie poszukują bowiem konkretnych informacji o właściwościach produktów i ich składników, a także porad, co do ich wykorzystania. Dlatego warto zawczasu dostarczyć im potrzebnych wiadomości na ten temat, odpowiadając bezpośrednio na ich zapytania w kampanii reklamowej w wyszukiwarce, aby zainteresować ich ofertą sklepu.