Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Analiza: Przejęcie Tesco przez Netto zmieni układ sił na rynku detalicznym

Komentarze ekspertów po informacji o przejęciu sklepów Tesco w Polsce przez Salling Group są różne – zarówno entuzjastyczne, jak i sceptyczne. Eksperci są jednak zgodni, że na rynku rośnie nowy potężny gracz, który zmieni układ sił w tym segmencie - po przeprowadzeniu integracji sklepów obu sieci, Netto ze swoim konceptem 3.0 może stanowić piątą sieć w Polsce.
Reklama

Maciej Kraus: Skok na głęboką wodę

Maciej Kraus, ekspert branży retail w rozmowie z dlahandlu.pl zwraca uwagę, że Tesco to tzw. stressed asset. Sieć w Polsce nie była „gwiazdą" - ma wiele swoich wewnętrznych wyzwań, które nowy właściciel czyli Salling Group będzie musiał zdiagnozować. - Z pewnością jest to dobra transakcja dla Tesco. Zabezpiecza przyszłość i pozwala skupić się na kluczowych rynkach CEE, na których pozycja Tesco jest mocniejsza. Tesco to kolejna sieć, która nie wytrzymała konkurencji polskiego rynku. Czy to dobra transakcja dla Salling Group? Wszystko jest kwestią ceny. Na pewno jest to skok na głęboką wodę. Cała grupa Salling w ubiegłym roku wygenerowała przychody na poziomie 7 mld GBP, Tesco w Polsce to ok. 1,5 mld GBP. Jestem ciekaw jak grupa Salling poradzi sobie z tak dużą akwizycją operacyjnie – mówi Maciej Kraus.

Wojciech Chromik: Nie wszystkie sklepy pasują do Netto

- To bardzo śmiały ruch Duńczyków. Trzeba podkreślić ich odwagę, zwłaszcza że mamy kryzys gospodarczy i wiele firm wstrzymuje się z takimi inwestycjami. Z drugiej strony kryzys często sprzyja odważnym, którzy nie wahają się korzystać z okazji. Tesco od dłuższego czasu borykało się z ogromnymi problemami, nie tylko w Polsce. Brytyjczycy poszukiwali okazji do sprzedaży - komentuje Wojciech Chromik, menedżer Grant Thornton.

Te dwa kryzysy (kryzys Tesco oraz kryzys gospodarczy wywołany pandemią COVID-10) mogły być, zdaniem naszego rozmówcy, decydujące w przypadku tej transakcji. Jak zauważa ekspert, Tesco posiada bardzo duże sklepy, które niekoniecznie będą pasować do Netto.

- Warto wspomnieć, że Tesco posiada wśród swoich placówek także duże powierzchnie - ok. 60 z nich o powierzchni w granicach w 10 tys. m.kw. Ponadto galerie, w których mieściły się hipermarkety. Ciekawe jest, jakie plany duńska sieć dyskontowa ma wobec tych największych powierzchni - zastanawia się Wojciech Chromik.

Robert Krzak: Netto stanie się 5. siecią na rynku

Netto z przychodami ok. 3,5 mld zł i Tesco z przychodami 7,1 mld zł generują razem przepływy, które pozwolą zająć sieci Netto 5. miejsce na polskim rynku handlowym pod względem przychodów. To ogromny awans dla Netto, które do tej pory było klasyfikowane poza pierwszą dziesiątką - mówi Robert Krzak, niezależny ekspert EY, sektora Handlu i Produktów Konsumenckich.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.