PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

Andrzej Faliński: Handel wychodzi poza paradygmat relacji kupno-sprzedaż

www.portalspozywczy.pl 19 grudnia 2019 18:30

Rok 2019 był w znaczącym stopniu przełomowy dla sektora handlu. Skonkretyzowały się wcześniej podnoszone sygnały o nowych trendach i procesach. Utrwaliła się tendencja do rozwoju rynku poprzez procesy koncentracyjne i modernizacyjne mniejszych i średnich powierzchni - tych o powierzchniach kilkuset mkw. Dziś udział tych formatów przekracza 50% rynku żywności i nadal rośnie najszybciej - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

- Mniejsze formy supermarketu, dyskonty (jeśli można tak je jeszcze nazwać), proximity stores, wreszcie różnorodne sklepy o funkcjonalnościach convenience i quasi tradycyjnych są podstawą sprzedaży detalicznej. Przyczyny tego wielokrotnie opisywano i wiązano z zaistniałymi i antycypowanymi skutkami: dobrymi i nie tylko - mówi serwisowi portalspozywczy.pl dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

- Rozwinęły się w Polsce trendy handlowania bliskiego wartościom związanym z naturą, zdrowiem, wygodą, optymalnymi sposobami komunikacji i dostawy. Trendy te - wbrew pozorom i przyzwyczajeniom interpretacyjnym - zbliżyły handel ku nowoczesności wnoszonej przez IT. Handel wychodzi poza tradycyjny paradygmat, zamykający go w relacji kupno-sprzedaż. Sięga po więź i budowę tożsamości w relacjach wzdłuż całego łańcucha dostawy, z konsumentem włącznie - tłumaczy.

- Przestała dziwić absorpcja nowoczesnych narzędzi elektronicznych i informatycznych. Widać gwałtowny wzrost „zdalnych” formuł handlu, wielokanałowych systemów sprzedaży i komunikacji z dostawcą i kupującym, konsumentem też. Kooperacyjne schematy funkcjonowania w łańcuchach i sieciach dostaw stały się normalną ścieżką ewolucji sieci i łańcuchów dostaw – krzewi się optymalizacja i kooperacja w pionie (łańcuch) i w poziomie (kooperacje konkurentów) - dodaje ekspert.

Jego zdaniem tę zmianę i swoiste przesilenie katalizowały nie do końca przyjazne handlowi regulacje. - Trochę na zasadzie „nie ma tego złego…” nowinki i zmiany strategiczne przyoblekały się w nowe zasoby narzędzi konkurencyjnych, sprzyjających tym organizacjom, które na nie było stać – często wbrew zamiarom regulatorów. Zapowiada to nowe podziały w sektorze i nowe metody sięgania po zasoby. Widać to już w sferze HR – rynkowa i polityczna presja podniosła płace, ale uruchomiła też inwestycje w technologie sprzedażowe, co może skutkować wyższym wynagrodzeniem, ale też redukcją zatrudnienia. Może też spłaszczyć wynagrodzenia – na wyższym poziomie, ale bez dynamiki wzrostu płac stymulowanego rozwojem pracownika - mówi Faliński.

- Zapytać warto w tej sytuacji o wspólne mianowniki tych dynamicznych zmian. Jest ich zapewne sporo, ale osobiście uogólnienie tych zmian znajduję głównie w bardzo specyficznym „trendzie trendów” porządkującym je wedle bardzo szerokiego kryterium wykraczającego poza logikę gospodarowania i racjonalności ekonomicznej. Jest to uwidocznienie się i wielokształtne zaistnienie w handlu zasad odpowiedzialnego społecznie biznesu - uważa ekspert.

Więcej na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6026
Ilość aktualnych ofert: 512634

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,29

  • Śr

    4,31

  • Min

    3,48

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.