Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Ardanowski: Musimy silniej rozwijać "markę Polska"

Produkujemy obecnie więcej na rynki zewnętrzne niż na kraj, co oznacza, że weszliśmy do ligi tych państw, które opierają swój rozwój na eksporcie - mówił w piątek prezes Krajowej Izby Gospodarczej Andrzej Arendarski. Dodał, że musimy silniej rozwijać "markę Polska".
Reklama

Arendarski uczestniczył w piątek w konferencji "Wsparcie polskich przedsiębiorców w eksporcie", którą zorganizowała Rada ds. Przedsiębiorczości przy Prezydencie RP we współpracy z Krajową Izbą Gospodarczą (KIG).

Minister w Kancelarii Prezydenta RP Adam Kwiatkowski, który otworzył konferencję, podkreślił, że polski eksport rośnie zarówno w stosunku do naszych partnerów, z którymi wymiana gospodarcza jest największa - takimi jak Niemcy czy innymi krajami UE - jak i państwami pozaunijnymi. "Odnotowaliśmy bardzo duży wzrost eksportu choćby do USA, co bardzo cieszy w kontekście naszych wzajemnych relacji politycznych, ale też relacji między naszymi gospodarkami" - podkreślił.

Prezes KIG Andrzej Arendarski zwrócił uwagę na poprawę pozycji Polski w światowej gospodarce od czasu wejścia do UE. Zaznaczył, że o otwartości gospodarki na rynkach międzynarodowych świadczy wskaźnik dot. poziomu eksportu wobec PKB. "W 2004 r. ten wskaźnik, jeśli chodzi o nasz eksport towarowy wyniósł 29 proc., dzisiaj stanowi 44 proc." - mówił. Dodał, że po uwzględnieniu usług jest to odpowiednio 34 proc. i 56 proc. "Mamy lepszy wskaźnik niż takie kraje, jak Francja, Szwecja czy nawet Niemcy" - przekonywał. Dodał, że produkujemy dziś więcej na rynki zewnętrzne niż na kraj. Oznacza to, jak mówił, że "weszliśmy do ligi tych państw, które opierają swój rozwój na eksporcie".

Według Arendarskiego nasz eksport jest skoncentrowany na państwach unijnych, a "wielkim wyzwaniem jest poszukiwanie rynków, szczególnie w tych krajach, z którymi mamy deficyt". Podkreślił, że wciąż musimy też "pracować na tym, co nazywa się marką Polska". "Kraje, których marka jest bardzo mocna, jak USA, Niemcy, Francja (...) mogą uzyskać dużo lepszą cenę za porównywalny towar" - podkreślił. Na markę Polska składa się, jak mówił, jakość produkcji, dobre środowisko dla przedsiębiorców, w tym inwestorów zagranicznych, też dobra kondycja kultury czy nauki polskiej.

Zdaniem szefa KIG brakuje jednak w Polsce instytucji, która decydowałaby o kierunkach promocji naszej gospodarki, "gdzie spotykałby się biznes i administracja państwowa". "To instytucja, gdzie spotykają się pieniądze publiczne i prywatne i te programy (wspierające eksport - PAP) się finansuje" - tłumaczył. Podkreślił, że kraje, które są bardziej proeksportowo od nas zorientowane "utrzymują niezwykle silne instytucje promocyjne". "Myślę o Austrii, Niemczech, Stanach Zjednoczonych" - mówił.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.