Auchan goni trendy - convenience, click&collect i cyfrowe etykiety zadebiutują nad Wisłą

Już w listopadzie 2016 r. Auchan w Rosji podjął decyzję o konsolidacji wszystkich szyldów pod jednym logo Auchan. Zabieg miał na celu poprawę efektywności Grupy i rozwój koncepcji omnichannel. Realizacja pomysłu ma potrwać około 18 miesięcy i objąć nie tylko rebranding placówek, ale całkowitą zmianę koncepcji supermarketów i sklepów convenience.
Otwarcie pierwszego sklepu MyAuchan w nowym formacie miało miejsce 7 października w Moskwie. Nowe supermarkety mają mieć powierzchnię od 800 do 4000 mkw. W każdym sklepie znajdzie się własna piekarnia.
Convenience trendem w Europie
W kwietniu br. Auchan potwierdził, że marka MyAuchan zadebiutuje w Polsce. Szyld jest dedykowany formatowi convenience. Placówki z logo "Moje Auchan" będą nastawione na lokalnego konsumenta. Detalista już jakiś czas temu informował o konsolidacji marek, aby działać pod jednym rozpoznawalnym szyldem w wielu formatach – informował serwis Planet Retail.
W marcu tego roku Auchan uruchomił w Portugalii swój pierwszy sklep typu convenience. Placówka mieści się w Lizbonie. Sklep o powierzchni 430 mkw. podzielony jest na trzy strefy: świeża żywność, przekąski oraz pozostałe artykuły spożywcze, z dużym naciskiem na produkty schłodzone oraz zdrową i dietetyczną żywność. Spółka planuje otwarcie do końca roku 6 sklepów z szyldem "My Auchan". Projekt będzie kosztował 6 mln euro. Sklepy typu MyAuchan mają powierzchnię od 200 do 500 mkw. W maju pierwsza placówka MyAuchan została otwarta we Włoszech. W centrum oferty znajdują się produkty świeże, w tym wiele sezonowych warzyw i owoców oraz produktów lokalnych. Dużo miejsca zajmują również dania gotowe do spożycia, świeże ryby oraz mięsa. Mocną stroną sklepu jest także asortyment poświęcony nowym trendom konsumenckim - produkty bezglutenowe, bez laktozy, produkty typu fitness oraz organiczne i wegetariańskie.
Auchan planuje również duże inwestycje na rodzimym rynku, gdzie chce zainwestować łącznie 1,3 mld euro w ciągu najbliższych trzech lat. 60 proc. z tej kwoty zostanie przeznaczona na modernizację wszystkich placówek działających pod szyldem Auchan, w tym rebranding sklepów działających dotychczas pod szyldem Simply Market. Ponadto we Francji ruszyła pierwsza placówka z szyldem Auchan Supermarche. W pierwszej połowie roku sieć przetestuje około 14 takich placówek.
Inwestycje w centra handlowe
W Polsce Auchan widzi także potencjał w centrach handlowych, prowadzonych przez Immochan, deweloperskie ramię francuskiej grupy. W tym roku po rozbudowie ruszyły CH Auchan Gdańsk oraz CH Auchan Hetmańska w Białymstoku.
CH Auchan Gdańsk zwiększył powierzchnię handlową GLA o około 5300 mkw., a liczba lokali wzrosła do ponad 70. Do portfolio obiektu dołączyło wiele znanych marek.
CH Auchan Hetmańska po rozbudowie zyskało blisko 6 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej.
Auchan chce również rozbudować swoje centrum handlowe w Kielcach. Władze miasta wyszły na przeciw potrzebom inwestora - urzędnicy przygotowali miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który pozwoli dobudować jedną kondygnację. Plan nie przesądza, że tak się stanie, daje tylko taką możliwość, a inwestor podejmie decyzje zależnie od sytuacji na rynku.
W styczniu br. media podały informację o planowej budowie nowego centrum handlowego w podwarszawskiej Górszace. Teren przejęła spółka Immochan. Centrum ma nosić nazwę "Kolorowe życie" i mieć powierzchnię 100 tys. m kw. (zaledwie o 3 tys. mniej niż największe stołeczne centrum Arkadia). Mieścić się tam będzie hipermarket Auchan, supermarket budowlany Leroy Merlin, sportowy sklep Decathlon, operator RTV AGD oraz galeria, w której znajdzie się aż 220 sklepów i restauracji.
W tym roku, jak dotąd, pojawiła się jedynie jedna informacja dotycząca inwestycji w nowy hipermarket. Sklep ma powstać w Żarach przy ul. Żagańskiej. Na placu budowy pojawiła się tablica informacyjna, z której wynika, że zakończenie budowy jest planowane na 2018 rok. Nowy hipermarket będzie miał 10 tys. mkw.
Auchan nie chcąc pozostać w tyle musi także stawiać na nowczesne rozwiązania. Sieć przymierza się do uruchomienia dostaw w systemie click&collect, umożliwia płatności Blikiem, a także chce zainwestować znaczne środki w nowoczesny centralny system cyfrowych etykiet.
Pierwszy sklep Auchan w Polsce został otwarty w roku 1996, w Piasecznie pod Warszawą. Obecnie firma ma w Polsce 76 hipermarketów i 33 supermarkety.