Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Badanie: Co trzeci Polak oszczędza na...wszystkim

Polacy bardzo mocno odczuwają obecny wzrost cen, który coraz bardziej osłabia domowe budżety, ale nastroje nieznacznie się poprawiają - wynika z badania Inquiry.
Reklama

Agencja Inquiry od marca br. śledzi postawy Polaków wobec sytuacji gospodarczej, ze szczególnym uwzględnieniem wzrostu cen produktów i usług. Niezmiennie najbardziej dotkliwe dla konsumentów są wzrosty cen produktów spożywczych.

Cukier i słodycze - wzrosty cen najbardziej zauważalne

W sierpniu Polacy zwrócili szczególną uwagę na wzrost cen cukru i słodyczy - ceny tych produktów wzrosły skokowo podczas wakacji, zauważa to aż 75% badanych. Doskwierają nam też wysokie ceny pozostałych produktów spożywczych, w tym przede wszystkim mięsa i wędlin czy pieczywa, choć odsetek wskazań na te kategorie spadł w porównaniu do poprzednich miesięcy. 

Ogólnie, w sierpniu nastroje Polaków nieco się poprawiły, choć sytuacja nadal nie jest optymistyczna, a ponad 80% Polaków zauważa wzrost cen także w innych kategoriach produktów i usług. Dotyczy to przede wszystkim energii i gazu, opłat za mieszkanie, a także usług gastronomicznych. Wzrosty te są jednak wskazywane w nieco mniejszym stopniu w poprzednich miesiącach. Trzeba jednak zauważyć, że w sierpniu panowały nadal wysokie temperatury na zewnątrz, a media jeszcze niewiele uwagi poświęcały kryzysowi energetycznemu. 

Jak radzimy sobie z wyższymi cenami? Tańsze produkty, tańsze sklepy

Nadal przede wszystkim poszukujemy promocji (55% badanych), a następnie wybieramy tańsze produkty (52%) lub po prostu idziemy do tańszych sklepów (42%). Sposobem na radzenie sobie z rosnącym kosztem koszyka zakupowego jest również rezygnacja z wydatków w innych obszarach – rezygnacja z przyjemności czy też w przypadku niemal 1/3 Polaków „oszczędzanie na wszystkim”. Rezygnujemy przede wszystkim z rozrywki, gastronomii czy też usług takich jak fryzjer, kosmetyczka czy pralnia. Najmniej oszczędzamy na edukacji, transporcie, chemii gospodarczej oraz lekach. Dane te znajdują potwierdzenie w wynikach sprzedaży detalicznej w sierpniu br., opublikowanych 21 września przez GUS,  w których widać wyraźne przesunięcie zakupów w stronę artykułów pierwszej potrzeby.

Polacy zaczynają obwiniać producentów i sklepy

Przyczyn obecnej sytuacji Polacy upatrują przede wszystkim we wzroście cen paliw, energii i sytuacji międzynarodowej. Co ciekawe, powoli rośnie odsetek Polaków wskazujących na zachowania producentów oraz sklepów wykorzystujących obecną sytuację, by zwiększyć dzięki temu swoje zyski

Polacy nie są optymistami jeśli chodzi o sytuację w kolejnych miesiącach. Ponad 80% z nas uważa, że ceny zarówno produktów, jak i usług nadal będą rosły. Połowa badanych odczuwa, że dochód gospodarstwa domowego zmniejszył się w porównaniu do ubiegłego roku, a w najbliższych miesiącach spodziewają się dalszego spadku. Co za tym idzie, ponad 1/4 Polaków odczuwa obawy związane z możliwością spłaty zaciągniętych kredytów (to ponad połowa wszystkich kredytobiorców). Co więcej, polscy konsumenci coraz gorzej oceniają działania rządu mające na celu walkę z inflacją - w sierpniu zanotowaliśmy aż 59% negatywnych opinii wobec 47% w marcu tego roku. 

Agnieszka Górnicka, prezes firmy Inquiry, dodaje: Obraz, który wyłania się z kolejnych fal badania, z pewnością nie napawa optymizmem. Nadal obserwujemy, że rosną ceny produktów i koszty utrzymania, a terminowa spłata zobowiązań staje się dla niektórych rodzin niemożliwa. Mamy realnie mniej pieniędzy w portfelach, co z pewnością odbija się na wszystkich sferach naszego życia. Niewielka poprawa nastrojów w sierpniu jest zapewne chwilowa.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum