Badanie: Czym kieruje się Polak wybierając wino?

Badanie przeprowadzone przez ASM Group wskazało, że Polacy nie są szczególnymi smakoszami wina, a jego wybór zajmuje więcej czasu niż w przypadku pozostałych alkoholi. Konsumenci deklarują, że potrzebują więcej informacji na jego temat. Ich zwiększone zainteresowanie produktem przekłada się na większą szansę zmiany nawyku zakupowego.
– Potrzeba informacji w przypadku produktów alkoholowych jest niezwykle istotna, również z uwagi na chęć porównywania z pozostałymi artykułami z tej grupy. Klienci lubią wiedzieć, czym różni się np. konkretne piwo rzemieślnicze od koncernowego – komentuje Paweł Waśko, Group Account Manager ASM Sales Force Agency, należącej do ASM Group S.A.
W kategorii win wskazanie przeznaczenia produktu jest dodatkowym atutem, gdyż trudność dotyczy właśnie dobrania właściwego trunku do potrawy i okazji. Wyniki przeprowadzonych badań dowodzą, że dodatkową wartością jest polecenie go przez sommeliera. Taka sugestia może potwierdzić jakość i zachęcić do spróbowania zupełnie nieznanego produktu.
– Polscy konsumenci deklarują, że ich dużym zainteresowaniem cieszą się nowe smaki i dodatki, szczególnie jeśli są wzbogacone jakimś ciekawym składnikiem np. skład piwa wzbogacony smakiem pomarańczy. Zauważyliśmy, że potrzeba sięgania po zdrowe dodatki jest również widoczna i w tej grupie produktów. Polacy coraz chętniej sprawdzają składy i częściej wybierają te, które w finalnym zestawieniu wypadają lepiej. Pod lupę brana jest m.in. mniejsza ilość chemicznych dodatków. Jeśli trunek zawiera składniki pozytywnie wpływające na organizm to przekłada się na jego lepszą sprzedaż – dodaje Paweł Waśko.
Zmianie nawyków zakupowych Polaków sprzyjać będzie krótka i prosta nazwa produktu, taka która bez problemu zostanie zapamiętana oraz odszukana na sklepowej półce. Osoby, które wzięły udział w badaniu powiedziały również, że promocyjna cena ulubionego trunku przekłada się na ich większy zakup. Jeśli zaś wybór rozgrywa się między kilkoma produktami preferowanymi przez klienta to także promocja jest w stanie zdecydować o tym, co znajdzie się w sklepowym koszyku.
Jakościowe badanie „Z perspektywy klienta” zostało wykonane w kwietniu 2018 r. na zlecenie ASM Group S.A. przez Rubikom Strategic Thinking. Przeprowadzono je w sklepach o różnej wielkości w Katowicach, Łodzi i Warszawie. Wzięło w nim udział 60 rozmówców. Podczas badania było również obserwowanych 300 osób robiących zakupy. Pytania ankiety dotyczyły m.in. nawyków konsumenckich i zwyczajów zakupowych Polaków.