Reklama
Partnerzy serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Badanie: Europejscy konsumenci nie wiedzą, czym są nowe technologie

Tylko niecałe 46 proc. ankietowanych przez VMware konsumentów twierdzi, że nowe technologie stanowią integralną część ich pracy oraz codziennego życia. Prawie jedna czwarta mówi wprost – nie mamy z nimi styczności. Według konsumentów winne temu są władze i biznes. To na nich spoczywa bowiem obowiązek popularyzacji nowości technologicznych.
Reklama

Firma VMware przeprowadziła badanie na grupie ponad 5000 konsumentów z Wlk. Brytanii (2000), Francji (1000) i Niemiec (2000), sprawdzając stosunek Europejczyków do Internetu Rzeczy, technologii blockchain oraz sztucznej inteligencji. Mimo licznych korzyści jakie te technologie za sobą niosą, wielu konsumentów w ich kontekście nadal obawia się o bezpieczeństwo swoich danych. Prawie 70 proc. ankietowanych nie wie kto dokładnie, korzystając z tych rozwiązań, ma dostęp do ich prywatnych, cyfrowych informacji.

- Ponad 65 proc. klientów europejskich banków niepokoi fakt, że instytucje finansowe mają dostęp do informacji na temat ich stylu życia, nawyków zakupowych, żywieniowych czy preferencji urlopowych. Wskaźnika tego nie poprawia nawet wiedza, że personalizacja usług finansowych może podnieść jakoś obsługi. Co ciekawe, około 58 proc. europejskich konsumentów uważa wręcz, że firmy śledzą i podsłuchują swoich klientów za pomocą urządzeń mobilnych – komentuje Stanisław Bochnak, strateg ds. biznesowych w VMware Polska. 

Za ten swoisty lęk przed innowacjami odpowiada przede wszystkim brak edukacji. Choć sztuczna inteligencja, Internet Rzeczy czy blockchain to bardzo popularne mediowe wytrychy, większość społeczeństwa nie posiada wystarczającej wiedzy na ich temat. Według badania VMware, obecnie ponad 64 proc. konsumentów uważa, że władze i przedsiębiorstwa nie są do końca z nimi szczere w zakresie tego jakie technologie wykorzystują i jak to robią.

- Rodzi to często obawy, że nowe technologie zabiorą ludziom pracę. Historia rewolucji przemysłowej czy informatycznej wyraźnie pokazała, że choć wiele dawnych zawodów stało się zbędnych, nasi poprzednicy potrafili dostosować się do nowej sytuacji, w wyniku czego powstały nowe zawody i nowe miejsca pracy. Dlatego tak ważne dzisiaj jest, by biznes i władze współpracowały w zakresie edukacji społeczeństwa. Dzięki temu przyszłe pokolenia konsumentów, a także pracowników, będą już na starcie posiadać wiedzę, która pomoże w podnoszeniu technologicznej reputacji danego kraju – komentuje Joe Baguley, wiceprezes i dyrektor generalny ds. technologii w VMware EMEA.

53 proc. ankietowanych w badaniu VMware konsumentów chce zrozumieć co tak naprawdę nowe technologie oznaczają dla ich normalnej, codziennej aktywności w pracy czy w życiu prywatnym. Ich zdaniem, obowiązek edukacji spoczywa właśnie na instytucjach państwowych oraz przedsiębiorstwach. A gra jest warta świeczki – świadomy konsument jest bowiem głównym motorem cyfryzacji biznesu.

53 proc. ankietowanych już teraz dostrzega, że nowe technologie są w stanie podnieść jakość usług zarówno w bankowości, handlu detalicznym jak i w służbie zdrowie. Jednocześnie ponad 43 proc. przebadanych konsumentów nie obawia się utraty pracy z powodu sztucznej inteligencji. Co więcej, 35 proc. ankietowanych twierdzi, że nowe technologie to dla nich nowe perspektywy na rynku pracy – opowiada Stanisław Bochnak. Nadal istnieje pole do dalszej edukacji społeczeństwa, aby jeszcze bardziej zwiększyć świadomość i zaufanie do nowych technologii. Firmy mają więc teraz swoje pięć minut, by zaprezentować innowacje, które będą coraz bardziej podnosić zadowolenie konsumentów i pracowników – dodaje.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.