Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Badanie: Firmy coraz częściej sprawdzają potencjalnych kontrahentów

O 1 milion firm, czyli o co trzecie działające przedsiębiorstwo oraz o 6,2 mln osób, czyli co piątego dorosłego Polaka zapytali przedsiębiorcy w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor przez trzy kwartały tego roku. Rynek coraz większą wagę przykłada do sprawdzania rzetelności klienta. Firmy chcą wiedzieć, czy faktycznie nie narażają się na brak płatności od innej firmy czy od konsumenta. W porównaniu z zeszłym rokiem liczba sprawdzonych przedsiębiorstw wzrosła o jedną trzecią, a konsumentów o ponad 8 proc.
Reklama

W relacjach firma – firma regularnie większość mikro, małych i średnich przedsiębiorstw ma problem z uzyskaniem w terminie zapłaty za wykonane usługi i towary, 7 na 10 czeka ponad miesiąc od wyznaczonego terminu, a połowa ponad dwa miesiące. Dwóch na pięciu przedsiębiorców mówi wprost: nie otrzymujemy płatności na czas lub wcale, ponieważ odbiorca ma politykę kredytowania się kosztem innych firm.

Miesięcznie do BIG InfoMonitor trafia ok. 2 mln zapytań o osoby i firmy. Po 9 miesiącach tego roku liczba raportów sprawdzających przekroczyła 18,3 mln, a zapytania dotyczyły 1 miliona unikalnych firm i 6,2 mln różnych osób. Co oznacza, że zainteresowani chcieli dowiedzieć się więcej o co trzeciej działającej w Polsce firmie i jednej piątej dorosłych osób. W porównaniu z zeszłym rokiem zapytania objęły swoim zasięgiem 33 proc. więcej przedsiębiorstw i 8 proc. więcej konsumentów. W przypadku firm sprawdzający nie potrzebuje ich zgody, ale odpytanie o dane konsumenta już takiej zgody wymaga.

Jak czytamy w badaniu, rośnie nie tylko liczba zapytań i ich zasięg, ale także liczba samych dłużników. Na koniec września 2018 r. negatywny wpis w BIG InfoMonitor miało ponad 2,16 mln osób i 225 tys. firm, rok później jest to ponad 2,22 konsumentów z zaległościami sięgającymi 41,4 mld zł oraz 241 tys. firm z przeterminowanymi długami na 6,7 mld zł.

Rosnąca liczba zapytań sprawdzających klientów, bez względu na to czy są osobami fizycznymi czy też firmami, ma dwie dobre strony. Z jednej pozwala uniknąć strat wynikających z relacji z niewypłacalnym partnerem, a z drugiej wywiera presję na dłużników by zwrócili zaległości, bo inaczej wykluczają się z obiegu gospodarczego. Z negatywnym wpisem nie uda im się podpisać kontraktu, zaciągnąć kredytu, pożyczki, skorzystać z leasingu, faktoringu, franczyzy, podpisać umowy abonamentowej na telefon, itd. I jest to jeden ze skuteczniejszych sposobów oddziaływania rejestrów BIG. Swoje dla odzyskania należności robi też wysłanie pisma z informacją o zamiarze wpisania osoby czy firmy do rejestru.

Trzeci etap to właśnie reakcja po sprawdzeniu przez rynek. W kluczowych dla siebie momentach osoba czy firma dowiadują się, że finansowe grzechy przeszłości nie pozwalają im zrealizować planów. Wtedy część nawet najbardziej opornych dłużników zmienia zdanie i decyduje się na spłatę. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.