Badanie: Lidl, Intermarche, Kaufland i Żabka liderami w komunikacji za pomocą gazetek handlowych
– Program AdRetail Inspirio jest odpowiedzią na potrzeby rynkowe, zarówno sieci handlowych, jak i konsumentów. Postawiliśmy sobie za cel wyłonienie najlepszych na rynku gazetek wśród dyskontów, supermarketów, hipermarketów oraz sieci convenience. Dzięki precyzyjnej i mrówczej pracy naszych ekspertów, odpowiedzieliśmy na ważne pytania, np. która z sieci ma najlepiej wyeksponowane ceny, promocje i produkty, a także czyje gazetki są najbardziej estetyczne – mówi Norbert Kowalski, przewodniczący Kapituły i dyrektor zarządzający siecią AdRetail.
Przeważająca większość ekspertów wyróżniła Lidla w kategorii dyskontów. Uznano, że układ graficzny gazetek tej sieci jest bardzo przejrzysty. Ceny są jasno przypisane do produktów, a promocje – wyraźnie zaznaczone. Poza tym grupy towarowe są mocno od siebie oddzielone. Podkreślane są cechy szczególne artykułów. Same rabaty zawsze są powiązane z istotnymi informacjami na temat asortymentu. Do zakupu zachęca nie tylko obniżka, ale też konkretny przekaz. Prosta kolorystyka, duże obrazy i wyraźne cenówki wyróżniają publikacje tej sieci na tle konkurencji.
– Publikacje są odpowiedzią na potrzeby oraz sugestie naszych klientów. Lubią oni szybko i łatwo pozyskiwać informacje dotyczące wysokiej jakości produktów, walorów zdrowotnych oraz atrakcyjnych, niskich cen. Wszystkie opinie konsumentów i ekspertów są dla nas bardzo wartościowe. Uważnie też weryfikujemy wyniki różnych badań. Zatem wnioski z tej analizy również wyznaczają kierunek naszego dalszego rozwoju – zapewnia Aleksandra Robaszkiewicz, PR Manager Lidl Polska.
W ocenie większości członków Kapituły, czytelność gazetek Intermarche jest wzorcowa dla innych supermarketów. Bardzo dobrze wyeksponowane ceny i upusty ułatwiają szybkie skanowanie promocji. Dużym atutem jest też powtarzalność układu publikacji, co ułatwia klientom odnajdywanie artykułów. Grafika jest im przyjazna i pozbawiona promocyjnej agresji. Ponadto, informacje o asortymencie są czytelnie przedstawione.
– Kluczowe dla nas jest dopasowanie gazetek do potrzeb klientów, dlatego nasze publikacje cechuje zwięzła komunikacja najważniejszych informacji. Konstrukcja opiera się na wynikach szeregu badań, ale też na obserwacji rynku – komentuje Anna Oriol, lider zespołu ds. gazetek handlowych sieci Intermarche.
Jak stwierdzili eksperci, w kategorii hipermarketów, Kaufland najbardziej atrakcyjnie i przejrzyście prezentuje produkty w swoich gazetkach. Opisy artykułów zawierają wyczerpujące informacje. Ponadto są wyszczególnione grupy cenowe promocji dla łatwego szukania okazji na każdą kieszeń. Układ publikacji jest czytelny i estetyczny. Na uwagę zasługują też wartości dodane, czyli krzyżówki, porady i przepisy.
– Stawiamy na minimalistyczną grafikę – neutralne i przejrzyste tło, duże zdjęcia i wyraźne czcionki. Zwracamy uwagę na to, aby umieszczać właściwą liczbę produktów na stronie tak, aby każdy z nich był czytelnie przedstawiony, wraz z ceną i opisem. Nasze wydawnictwo trafia do około 6 milionów gospodarstw domowych, więc stanowi jeden z ważniejszych kanałów komunikacji z klientami – zaznacza Krzysztof Litwinek z Biura Prasowego sieci marketów Kaufland.
Kapituła uznała też, że Żabka najlepiej eksponuje ceny i promocje w kategorii convenience. Wyróżnia je przede wszystkim nowoczesny wygląd. Produkty są przedstawione w atrakcyjny sposób. Poukładano je nie tak jak zawsze, czyli kategoriami, a posiłkami, zgodnie z porami dnia, tj. na śniadanie, obiad czy kolację. Ponadto, oddzielono artykuły przeznaczone na konkretne okazje, np. alkohole czy słodycze, od codziennych zakupów. Wszystko jest jednoznacznie skomponowane z cenami. Wyraźnie oznaczone są również hity cenowe i typy promocji, np. wielosztuki.
– Nasze gazetki są dopasowywane do potrzeb klientów. Pokazujemy w nich tylko niektóre produkty, starając się zostawić przestrzeń na wyeksponowanie cen czy dodatkowy opis. Uważamy, że przejrzysta forma przedstawiania wybranego asortymentu zdecydowanie wzmacnia impuls do zakupu – wyjaśnia Jarosław Serednicki, kierownik zespołu marki w sieci Żabka.
Zdaniem jednego z członków Kapituły, Sebastiana Starzyńskiego, wnioski, które zostały zawarte w raporcie, są kopalnią wiedzy dla sieci handlowych. To jest spojrzenie zewnętrzne i porównanie zarówno różnych kanałów, jak i efektów pracy tych graczy na rynku, według jednego standardu. Różnice między zwycięzcą a 2. czy 3. miejscem często były niewielkie. Natomiast zdarzały się publikacje odbiegające od średniej.