Badanie: Młodzi poważniej traktują temat pandemii i chcą ograniczyć wizyty w dużych sklepach

Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że przedstawiciele najmłodszej grupy wiekowej (18-24 lata) bardziej poważnie traktują temat pandemii niż osoby ze starszej grupy wiekowej, mimo iż nie są – zgodnie z doniesieniami medycznymi – w głównej grupie ryzyka i mało jest doniesień o tym, że osoba młoda zmarła w wyniku koronawirusa. Wraz z pierwszymi doniesieniami o pandemii w Polsce częściej niż inne grupy wiekowe wskazywali, że temat COVID traktowany jest niewystarczająco poważnie (49% średnia versus 58% młodzi).
Wraz z upływem czasu postawa młodych ludzi nie zmieniła się. Kiedy już otwarte zostały galerie handlowe, 19% Polaków zadeklarowało ograniczyć odwiedzanie tego typu obiektów ze względu na ryzyko zarażenia. Widać jednak w tym wypadku bardzo dużą różnicę między grupą wiekową 18-24 lata a 25-34 lata. W przypadku pierwszej z nich 25% osób deklaruje, że rzadziej pójdzie do dużych sklepów, gdyż obawia się zarażenia, w drugiej – odsetek ten spada o połowę – do 13%.
Widoczna jest też różnica w postrzeganiu tempa odmrażania gospodarki – 31% osób z najmłodszej grupy wiekowej uważa, że jest ono za szybkie – to 8 p.p. więcej niż w kolejnej grupie (25-34 lata), gdzie odsetek ten wynosi 26%.
W pierwszej fazie izolacji, pod koniec marca osoby młode w wieku 16-24 lat częściej niż starsze wskazywały na poczucie izolacji społecznej. O ile średnio 16% osób wskazywało, że bardzo odczuwa izolację społeczną, o tyle w najmłodszej grupie badanych ten odsetek wynosił 26%.
Młodzi ludzie mieli już też na początku dużą świadomość, jak należy się zachować w przypadku objawów koronawirusa – 17% z nich uważało, że przy jakichkolwiek objawach wskazujących, że można być zarażonym należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza, zaś wyniki dla ogółu społeczeństwa był niemal o połowę niższy i wynosił 10%. Wśród młodych ludzi więcej osób wskazy nawało poczucie nieszczęścia towarzyszące izolacji (5%), podczas gdy dla ogółu badanych odsetek ten wynosił zaledwie 1%. Również wśród osób, które częściej teraz zamawiają jedzenie z dowozem największą grupę stanowią osoby z najmłodszej grupy wiekowej (44% versus 34% ogółem). Oznacza to, że młodzi niekoniecznie chcą rezygnować ze swoich przyzwyczajeń, jednak z obawy przed zarażeniem, wybierają bezpieczniejsze opcje.
Wyniki pochodzą z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia między drugą połową marca 2020 roku a pierwszą połową czerwca 2020 roku. W przypadku wszystkich badań próba wynosiła minimum N=1000 i była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region zamieszkania i wielkość miejscowości. Wszystkie badania zostały przeprowadzone metodą CAWI na panelu ePanel.pl.