Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Badanie: Młodzi poważniej traktują temat pandemii i chcą ograniczyć wizyty w dużych sklepach

Mimo niemal całkowitego odmrożenia gospodarki i życia codziennego po pandemii, młodzi ludzie z większą ostrożnością niż starsi podchodzą do tematu COVID-19. Częściej niż inne grupy wiekowe chcą ograniczyć wizyty w dużych sklepach ze względu na ryzyko zarażenia, częściej też uważają, że proces odmrażania gospodarki przebiega zbyt szybko – wynika z badań ARC Rynek i Opinia.
Reklama

Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że przedstawiciele najmłodszej grupy wiekowej (18-24 lata) bardziej poważnie traktują temat pandemii niż osoby ze starszej grupy wiekowej, mimo iż nie są – zgodnie z doniesieniami medycznymi – w głównej grupie ryzyka i mało jest doniesień o tym, że osoba młoda zmarła w wyniku koronawirusa. Wraz z pierwszymi doniesieniami o pandemii w Polsce częściej niż inne grupy wiekowe wskazywali, że temat COVID traktowany jest niewystarczająco poważnie (49% średnia versus 58% młodzi).

Wraz z upływem czasu postawa młodych ludzi nie zmieniła się. Kiedy już otwarte zostały galerie handlowe, 19% Polaków zadeklarowało ograniczyć odwiedzanie tego typu obiektów ze względu na ryzyko zarażenia. Widać jednak w tym wypadku bardzo dużą różnicę między grupą wiekową 18-24 lata a 25-34 lata. W przypadku pierwszej z nich 25% osób deklaruje, że rzadziej pójdzie do dużych sklepów, gdyż obawia się zarażenia, w drugiej – odsetek ten spada o połowę – do 13%.

Widoczna jest też różnica w postrzeganiu tempa odmrażania gospodarki – 31% osób z najmłodszej grupy wiekowej uważa, że jest ono za szybkie – to 8 p.p. więcej niż w kolejnej grupie (25-34 lata), gdzie odsetek ten wynosi 26%.

W pierwszej fazie izolacji, pod koniec marca osoby młode w wieku 16-24 lat częściej niż starsze wskazywały na poczucie izolacji społecznej. O ile średnio 16% osób wskazywało, że bardzo odczuwa izolację społeczną, o tyle w najmłodszej grupie badanych ten odsetek wynosił 26%.

Młodzi ludzie mieli już też na początku dużą świadomość, jak należy się zachować w przypadku objawów koronawirusa – 17% z nich uważało, że przy jakichkolwiek objawach wskazujących, że można być zarażonym należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza, zaś wyniki dla ogółu społeczeństwa był niemal o połowę niższy i wynosił 10%. Wśród młodych ludzi więcej osób wskazy nawało poczucie nieszczęścia towarzyszące izolacji (5%), podczas gdy dla ogółu badanych odsetek ten wynosił zaledwie 1%. Również wśród osób, które częściej teraz zamawiają jedzenie z dowozem największą grupę stanowią osoby z najmłodszej grupy wiekowej (44% versus 34% ogółem). Oznacza to, że młodzi niekoniecznie chcą rezygnować ze swoich przyzwyczajeń, jednak z obawy przed zarażeniem, wybierają bezpieczniejsze opcje.

Wyniki pochodzą z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia między drugą połową marca 2020 roku a pierwszą połową czerwca 2020 roku. W przypadku wszystkich badań próba wynosiła minimum N=1000 i była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region zamieszkania i wielkość miejscowości. Wszystkie badania zostały przeprowadzone metodą CAWI na panelu ePanel.pl.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum