Badanie: Młodzi poważniej traktują temat pandemii i chcą ograniczyć wizyty w dużych sklepach

Autor: dlahandlu.pl 22 czerwca 2020 09:25

Badanie: Młodzi poważniej traktują temat pandemii i chcą ograniczyć wizyty w dużych sklepach Młodzi konsumenci chcą unikać dużych sklepów, fot. Shutterstock

Mimo niemal całkowitego odmrożenia gospodarki i życia codziennego po pandemii, młodzi ludzie z większą ostrożnością niż starsi podchodzą do tematu COVID-19. Częściej niż inne grupy wiekowe chcą ograniczyć wizyty w dużych sklepach ze względu na ryzyko zarażenia, częściej też uważają, że proces odmrażania gospodarki przebiega zbyt szybko – wynika z badań ARC Rynek i Opinia.

Z badań ARC Rynek i Opinia wynika, że przedstawiciele najmłodszej grupy wiekowej (18-24 lata) bardziej poważnie traktują temat pandemii niż osoby ze starszej grupy wiekowej, mimo iż nie są – zgodnie z doniesieniami medycznymi – w głównej grupie ryzyka i mało jest doniesień o tym, że osoba młoda zmarła w wyniku koronawirusa. Wraz z pierwszymi doniesieniami o pandemii w Polsce częściej niż inne grupy wiekowe wskazywali, że temat COVID traktowany jest niewystarczająco poważnie (49% średnia versus 58% młodzi).

Wraz z upływem czasu postawa młodych ludzi nie zmieniła się. Kiedy już otwarte zostały galerie handlowe, 19% Polaków zadeklarowało ograniczyć odwiedzanie tego typu obiektów ze względu na ryzyko zarażenia. Widać jednak w tym wypadku bardzo dużą różnicę między grupą wiekową 18-24 lata a 25-34 lata. W przypadku pierwszej z nich 25% osób deklaruje, że rzadziej pójdzie do dużych sklepów, gdyż obawia się zarażenia, w drugiej – odsetek ten spada o połowę – do 13%.

Widoczna jest też różnica w postrzeganiu tempa odmrażania gospodarki – 31% osób z najmłodszej grupy wiekowej uważa, że jest ono za szybkie – to 8 p.p. więcej niż w kolejnej grupie (25-34 lata), gdzie odsetek ten wynosi 26%.

W pierwszej fazie izolacji, pod koniec marca osoby młode w wieku 16-24 lat częściej niż starsze wskazywały na poczucie izolacji społecznej. O ile średnio 16% osób wskazywało, że bardzo odczuwa izolację społeczną, o tyle w najmłodszej grupie badanych ten odsetek wynosił 26%.

Młodzi ludzie mieli już też na początku dużą świadomość, jak należy się zachować w przypadku objawów koronawirusa – 17% z nich uważało, że przy jakichkolwiek objawach wskazujących, że można być zarażonym należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza, zaś wyniki dla ogółu społeczeństwa był niemal o połowę niższy i wynosił 10%. Wśród młodych ludzi więcej osób wskazy nawało poczucie nieszczęścia towarzyszące izolacji (5%), podczas gdy dla ogółu badanych odsetek ten wynosił zaledwie 1%. Również wśród osób, które częściej teraz zamawiają jedzenie z dowozem największą grupę stanowią osoby z najmłodszej grupy wiekowej (44% versus 34% ogółem). Oznacza to, że młodzi niekoniecznie chcą rezygnować ze swoich przyzwyczajeń, jednak z obawy przed zarażeniem, wybierają bezpieczniejsze opcje.

Wyniki pochodzą z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia między drugą połową marca 2020 roku a pierwszą połową czerwca 2020 roku. W przypadku wszystkich badań próba wynosiła minimum N=1000 i była reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, wykształcenie, region zamieszkania i wielkość miejscowości. Wszystkie badania zostały przeprowadzone metodą CAWI na panelu ePanel.pl.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6264
Ilość aktualnych ofert: 459024

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,49

  • Śr

    3,75

  • Min

    3,25

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.