Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Badanie: Stacje paliw poprawiły ofertę spożywczą. Największy wybór ma PKN Orlen

Polacy coraz częściej wykorzystują stacje benzynowe nie tylko jako miejsce do tankowania paliwa. Obecnie pełnią one również rolę przydrożnych kawiarni i restauracji czy sklepów spożywczych. Jak wynika z drugiej edycji badania „Analiza postrzegania stacji paliw w Polsce”, przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS, PKN ORLEN pozostaje liderem wśród koncernów, nie tylko jeśli chodzi o jakość paliwa. Polska spółka wyprzedziła konkurentów również pod względem obsługi, oferty produktowej, a także działalności społecznej i sponsoringowej. Miejsce na podium w tych kategoriach zajęły także Lotos, Shell i BP.
Reklama

Punkty usługowe koncernów paliwowych często wybierane są jako alternatywa do zajazdów i barów szybkiej obsługi. Na stacji możemy napić się kawy, zrobić zakupy spożywcze czy kupić produkty, które mają nam umilić dalszą podróż. – Właśnie dlatego chcieliśmy sprawdzić, jak Polacy oceniają swoje doświadczenia z poszczególnych stacji– nie tylko te związane z jakością paliwa. Jak się okazuje, klienci doceniają również szeroki wybór produktów i obsługę na wysokim poziomie – mówi Marcin Duma, Prezes Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS.

Aż 87 proc. ankietowanych wskazało na wysoką jakość obsługi na stacjach ORLEN. W porównaniu do ubiegłorocznego badania to wzrost o 6 pp. Obsługę na stacji BP doceniło 73 proc. ankietowanych (wzrost o 5 pp. r/r), a na Shell – 71 proc. (wzrost o 3 pp. r/r). Poza podium, ale również z wysoką oceną klientów, znalazł się Lotos (67 proc. i wzrost o 4pp. r/r). Dwie kolejne stacje w rankingu zanotowały spadek w ocenie jakości obsługi: Circle K (61 proc. – spadek o 6 pp. r/r) i Moya (53 proc. – spadek o 7 pp. r/r). Stawkę zamyka Amic. Wysoką jakość obsługi na tej sieci doceniło 49 proc. badanych (wzrost o 5 pp. r/r).

PKN ORLEN pozostaje liderem również pod względem jakości oferowanego paliwa (80 proc. wskazań i 7 pp. wzrostu r/r). W tej kategorii drugie miejsce zajął Shell (63 proc. i wzrost o 3 pp. r/r), wyprzedzając BP (59 proc. i wzrost o 1 pp. r/r). Kolejne miejsca zajmuje Lotos (54 proc. – bez zmian w ujęciu rocznym), Circle K  (50 proc.), Moya (42 proc.) i Amic (32 proc. – wzrost o 4 pp. r/r). W tej kategorii największy spadek odnotował Circle K (15 pp. r/r). Najwięcej fanów zyskała Moya (wzrost o 27 pp. r/r).

Jeśli chodzi o wybór artykułów spożywczych i innych, prawie wszystkie stacje wypadają lepiej w oczach klientów niż w 2019 roku, co pokazuje, jaki postęp zrobiły w tych obszarach. Z tegorocznego badania wynika, że 53 proc. ankietowanych dostrzega szeroki wybór produktów na stacjach ORLEN (wzrost o 15 pp. r/r). Na drugim miejscu uplasował się BP (49 proc. i wzrost o 18 pp. r/r). Podium zamyka Shell – 46 proc. ankietowanych docenia możliwość wyboru różnorodnych produktów (wzrost o 18 proc. r/r). Po 37 proc. wskazań otrzymał Lotos (wzrost o 6 pp. r/r) i Circle K (wzrost o 2 pp. r/r). W skali roku tylko jedna stacja otrzymała mniej pochlebnych opinii w tej kategorii. Moya (27 proc.) straciła 8 pp. w ujęciu rocznym.

– Zapytaliśmy również o to, z którą marką paliwową kojarzą się ankietowanym poszczególne kategorie tematyczne. Chcieliśmy sprawdzić, czy Polacy rzeczywiście zwracają uwagę na działania nie tylko stricte biznesowe koncernów paliwowych – mówi Marcin Duma.

Z polską marką 92 proc. ankietowanych utożsamia PKN ORLEN. Na drugim miejscu znalazł się Lotos (42 proc.). Na podium jest też Moya – 6 proc. ankietowanych skojarzyło tę sieć paliw z Polską. Kolejne miejsca zajęli: BP (4 proc.), Circle K i Amic (po 1 proc.) oraz Shell (0,3 proc.). Aktywni kierowcy w 94 proc. wybrali w tym przypadku ORLEN.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum