PARTNER PORTALU

Baker McKenzie na Internetowym FRSiH: Klimat do przejęć jest dobry

www.portalspozywczy.pl 5 listopada 2020 11:24

W marcu, kwietniu czy maju aktywność na rynku fuzji i przejęć spadła do minimum, ale gdy nauczyliśmy się żyć z pandemią aktywność transakcyjna wróciła w miarę do normy, choć rozkłada się zupełnie inaczej niż przed pandemią. Widać też w ostatnim czasie zwiększoną aktywność funduszy inwestycyjnych, które mają środki na przejęcia, a klimat do inwestycji jest dobry – mówił Łukasz Targoszyński, adwokat z Baker McKenzie podczas debaty „2020 – rok zmian czy stagnacji? Nowy impuls w konsolidacji branży spożywczej” w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

Jak wynika z analiz Saski Partners, z powodu globalnego kryzysu związanego z pandemią koronawirusa liczba transakcji fuzji i przejęć w Polsce spadła w tym roku niemal o połowę. W pierwszej połowie 2020 roku sfinalizowano w Polsce 68 transakcji fuzji i przejęć wobec 129 w tym samym okresie 2019 roku, a ich łączna wartość była mniejsza o 65 proc - wynika z analizy danych Thomson Reuters i Catalyst.

- Na pandemię trzeba spojrzeć w dwóch okresach. Kryzys w pierwszych miesiącach niósł całkowitą niepewność, a w takim momencie nie myśli się o fuzjach i przejęciach, dlatego w marcu, kwietniu czy maju ta aktywność transakcyjna spadła do minimum – mówił w trakcie debaty internetowej Łukasz Targoszyński.

- W momencie, gdy nauczyliśmy się żyć z pandemia, aktywność transakcyjna wróciła w miarę do normy, choć rozkłada się zupełnie inaczej niż przed pandemią, a najważniejszym elementem transakcji jest to, jak firma przygotowała się na radzenie sobie z pandemią i jak jest w stanie generować przychody. Do końca tego roku na pewno nie osiągniemy takich wskaźników transakcyjnych jak w poprzednich latach - dodał.

Wskazał też, że w 2019 roku polska gospodarka była na szczycie cyklu koniunkturalnego, a w tym roku recesja czy kryzys i tak miała nastąpić, jednak obecny kryzys jest zupełnie, bo jest nagły i nieprzewidywalny, a to skumulowało się w krótkim okresie.

Stwierdził też, że być może dla inwestorów branżowych nie jest to dobry okres do inwestowania, bo oni patrzą na przejęcia długofalowo, a poza tym firmy skupiają się obecnie na tym, aby zadbać o swój interes, o swoją sytuację, o łańcuchy dostaw, a nie zastanawiać się nad przejęciami. Jednak jest to dobry czas na oportunistyczne transakcje, ponieważ firma, która znalazła się w ciężkiej sytuacji w związku z pandemią może chcieć się sprzedać.

- Dzisiaj na branżę spożywczą fundusze inwestycyjne patrzą inaczej. To kategoria, która charakteryzuje się stabilnością i fundusze patrzą na tę branżę dużo bardziej ze względu na tę stabilność i z tego powodu, że jest uważana teraz za branżę strategiczną. Jednak jest też inny bardzo ważny czynnik, w którym pandemia przeszkadza firmom branżowym, a mniej funduszom – czyli post-akwizycyjna integracja firmy – zaznaczył Łukasz Targoszyński.

Całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6934

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    19,99

  • Śr

    16,58

  • Min

    10,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.