Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Będzie rosło zapotrzebowanie na tańsze towary, średnia klasa produktowa będzie znikać

W czasach niepewności konsumenci mocniej zwracają uwagę na ceny i dostępność produktów. Obecna sytuacja pokazuje jednak, że ważne są także wartości, za jakimi opowiadają się firmy. Jak zachowują się konsumenci w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę? Pytamy dr Jolantę Tkaczyk z Katedry Marketingu Akademii Leona Koźmińskiego.
Reklama

- Faktycznie w czasach niepewności, także ekonomicznej, konsumenci mocniej zwracają uwagę na ceny i to właśnie cena oraz dostępność produktu staje się głównym kryterium wyboru większości podstawowych artykułów. To nie jest tak, że nagle zniknęły trendy ekologiczne czy wege – one cały czas są obecne – ale zostały wyparte z głównego dyskursu przez czynniki geopolityczne i ekonomiczne. Główna przyczyna wzmocnienia trendów ekologicznych nie znika – to kryzys klimatyczny i nieuchronna transformacja energetyczna. Rosyjska agresja niektóre procesy wręcz przyspiesza – jak choćby poszukiwanie innych aniżeli węgiel źródeł energii np. powrót do elektrowni jądrowych. Będzie to proces bolesny, ale konieczny - uważa nasza rozmówczyni.

Presja konsumentów ma sens!

Ekspertka zauważa, że ujawniła się siła konsumentów w postaci tzw. haktywizmu, czyli aktywizmu społecznego przy użyciu nowych technologii.
- Skrzykiwanie się konsumentów w celu bojkotowania produktów przedsiębiorstw, które nie zaprzestały swojej działalności w Rosji przyniosło wymierne efekty – wiele firm ugięło się pod presją i choć początkowo nie zamierzały nic zmieniać w swoich działaniach, pod ostrzałem krytyki społecznej skorygowały swoje działania. Te wydarzenia wyraźnie pokazują, że nie tylko niska cena będzie miała znaczenie, ale także wartości za jakimi opowiada się przedsiębiorstwo. Oczywiście konsumenci nie stanowią monolitu i nie dla wszystkich ważne są te same wartości. Przypuszczam, że obecna sytuacja będzie jeszcze mocniej polaryzować rynki – będzie rosło zapotrzebowanie na tańsze produkty, z drugiej strony produkty premium również będą znajdować swoich nabywców – natomiast tzw. średnia klasa produktowa będzie znikać - prognozuje Jolanta Tkaczyk.

Zachowuj się przyzwoicie

Jej zdaniem znane powiedzenie Antoniego Słonimskiego jest idealną wskazówką dla przedsiębiorstw, które nie bardzo wiedzą jak powinny się komunikować z klientami w czasach niepewności: jeśli nie wiesz jak należy się zachować, na wszelki wypadek zachowuj się przyzwoicie.

- Ta przyzwoitość w komunikacji to zwrócenie uwagi nie tylko na zyski, ale także na aspekty społeczne – pomoc potrzebującym uchodźcom, wsparcie dla lokalnej społeczności, odejście od agresywnych praktyk promocyjnych na rzecz komunikacji opartej na korzyściach i wartościach. Przy czym warto zwrócić uwagę, że konsumenci nie oczekują wstrzymania działań reklamowych od firm, wręcz oczekują pewnego powrotu do normalności. Reklama o lekkiej lub rozrywkowej treści nie stanowi problemu – a jest wręcz pożądana – jako pewne oderwanie się od rzeczywistości - podsumowuje ekspertka.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.