Bezpośredni wpływ zniesienia zakazu handlu w niedziele nie byłby widoczny poza największymi miastami

Autor: PAP 17 października 2020 09:23

Bezpośredni wpływ zniesienia zakazu handlu w niedziele nie byłby widoczny poza największymi miastami Handlowe niedziele antidotum na koronawirusa? fot. Shutterstock

Zdaniem ekspertów wprowadzenie restrykcji w handlu, w postaci przede wszystkim godzin dla seniorów, może skutkować wydłużeniem godzin otwarcia sklepów. Bezpośrednio nie wpłynie na sytuację epidemiczną, ale może ponownie zmotywować klientów do korzystania z e-zakupów.

Od czwartku obowiązują nowe restrykcje, dotyczące handlu detalicznego, wprowadzające m.in. godziny dla seniorów.

"Mieliśmy podobną sytuację w kwietniu, jednak teraz obniżono dodatkowo wiek seniora do 60 lat. Efektywność tego rozwiązania na wiosnę nie została dobrze oceniona przez branżę detaliczną, nie tylko pod kątem obrotów, organizacji pracy, ale i wpływu na zdrowie" - stwierdziła Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego.

"W mojej ocenie, jeśli nie przynosi bezpośrednich efektów, to daje nam pośredni wpływ. Efekty pośrednie mogą być takie, że sklepy obawiając się mniejszego ruchu i spadku obrotów, będą wydłużały godziny pracy" - dodała.

Według Tkaczyk, jeśli nowe restrykcje miałyby mieć efekt bezpośredni, to po takich godzinach dla seniorów wszystkie powierzchnie w sklepach powinny być kompletnie dezynfekowane, co nie jest realne.

"Są także miejscowości, gdzie seniorów jest stosunkowo mniej, co w efekcie spowoduje, że placówki handlowe będą puste, a z drugiej strony są miejsca, gdzie osób kwalifikujących się na te godziny jest względnie więcej, co może wywołać nadmierne zagęszczenie między 10 a 12" - oceniła.

Według firmy doradczej JLL od początku roku do końca września podaż powierzchni powiększyła się o 248 tys. m2. Zdaniem ekspertów trend lokalności i wygodnych zakupów, obecny jeszcze przed COVID-19, przybierał na sile wraz z rozprzestrzenianiem się pandemii, a to znajduje odzwierciedlenie w nowej podaży.

"Niektóre sieci dywersyfikują też swoje portfolio biznesowe. Przykładem jest otwarty niedawno w Warszawie całodobowy samoobsługowy kiosk Ruchu z ofertą gastronomiczną" - czytamy.

"Z kolei polska marka sportowa 4F właśnie otworzyła, również w stolicy, swoją pierwszą kawiarnię ze zdrową żywnością, strefą fitness, salonem kolekcji 4F i punktem odbioru zamówień online" - dodano.

"Są badania (np. dane firmy Gfk Polonia, dotyczące kwietnia br.) pokazujące, że w związku z sytuacją pandemiczną, w tym restrykcjami, zmieniają się nawyki konsumentów: o wiele rzadziej (średni spadek liczby wizyt w sklepie o 25 proc.) chodzimy do sklepów, ale wartość koszyka zakupowego jest większa (średnio o 45 proc.)" - oceniła Tkaczyk.

"Zwłaszcza, że Polki i Polacy na tle średniej europejskiej zdecydowanie częściej odwiedzali placówki handlowe przed pandemią, ale równocześnie bardzo szybko dostosowują się do nowych zasad i ograniczeń, co obserwowaliśmy choćby ostatnio w przypadku wprowadzenia zakazu handlu w niedzielę" - dodała.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7628

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    8,49

  • Śr

    7,43

  • Min

    6,24

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.